ترکیه: توافق پناه‌جویان با اروپا را مورد بازنگری قرار می‌دهیم

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ ترکیه می‌گوید درصورتی‌که اتحادیۀ اروپا به شهروندانش روادید سفر به اغلب کشورهای اروپایی را ندهد، تمامی توافقات درزمینۀ پناه‌جویان با این اتحادیه را موردبازنگری قرار داده و یا تعلیق خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ترکیه جمعه (25 فروردین 96)  در گفت‌وگوی اختصاصی  با شبکۀ تلویزیونی ترک‌زبان «هابر» با اشاره به اینکه  این توافق و آزادسازی روادید  در یک بسته قراردارند، افزود ترکیه حق بازنگری و یا  تعلیق این توافقات را در صورت تحقق نیافتن هریک  برای خود محفوظ می‌دارد.

در ماه مارس سال گذشته، ترکیه و اتحادیۀ اروپا توافقی امضا کردند تا از هجوم بی‌سابقۀ پناه‌جویان به اروپا جلوگیری کنند.

تصویری از پناه‌جویان ازجمله پناه‌جویان کرد در مقابل یک باشگاه ورزشی در منطقۀ گراند سنت در شمال کاله فرانسه پس از تخریب یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های پناه‌جویان در این کشور(22 فروردین 96)

بر اساس این توافق، ترکیه درازای ممانعت از ورود پناه‌جویان به قارۀ اروپا، امتیازاتی مانند دریافت چند میلیارد یورو برای اسکان دادن پناه‌جویان، پیشبرد مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید شهروندانش به اروپا را دریافت می‎کرد.

این در حالی است که منتقدان می‌گویند ترکیه  از بحران پناه‌جویان به‌عنوان ابزار تهدیدی علیه اروپا استفاده می‌کند .

لغو روادید برای ترکیه، کشوری با حدود 79 میلیون نفر جمعیت در کشورهای مختلف اروپایی بسیار بحث‌برانگیز بوده است. برخی از  کشورهای اروپایی نگران‌اند این اقدام راه را برای مهاجرت بیشتر به  این کشورها که در حال حاضر با موج عظیم مهاجران که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است، هموار کند.

آنکارا همواره تهدید کرده است در صورت عدم دریافت روادید آزاد برای شهروندانش توافق مهاجرت با اتحادیه اروپا را لغو خواهد کرد. آنکارا همچنین اتحادیۀ اروپا را به پایبند نبودن به وعده‌اش درزمینهٔ اعطای روادید آزادی به شهروندان ترکیه متهم کرده است.

رجب طیبب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه 

رجب طیبب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (26 اسفند 95) با اشاره به اینکه اتحادیۀ اروپا باید توافق برای مقابله با ورود موج پناه‌جویان به این قاره را فراموش کند، اروپا را به پایبند نبودن به وعده‌هایش برای اعطای حق سفر بدون روادید به اتباع ترکیه به کشورهای اروپایی متهم کرد.

این اظهارات یک روز پس‌ازآن بیان شد که  عمر چلیک، وزیر امور اتحادیۀ اروپای ترکیه گفت زمان آن رسیده تا دولت آنکارا در توافق پناه‌جویان با اروپا بازنگری کند.

این مقام ترک در  گفت‌وگو با رویترز گفت:« اگر به‌دقت بنگرید، اتحادیه اروپا همواره دربارۀ همکاری درزمینهٔ مبارزه با تروریسم  و مدیریت بحران پناه‌جویان صحبت می‌کند. آن‌ها دیگر مسائل را پوشش می‌دهند. زمانی که  به تعهداتی که اروپا باید آن‌ها را اجرا می‌کرد نگاه کنیم‌، دلیلی نمی‌بینم که چرا آنکارا باید به توافق پناه‌جویان پایبند باشد.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku