آغاز تخلیۀ چهار منطقۀ سوریه از ستیزه‌جویان معارض و غیرنظامیان

کاروانی از چند دستگاه اتوبوس‌ که در انتظار ورود به الزبدانی، شهر تحت تصرف ستیزه‌جویان در شمال غرب دمشق است. (23 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

روند خروج ستیزه‌جویان و غیرنظامیان از چهار شهر و منطقۀ استان‌های ادلب و ریف دمشق سوریه آغاز شده است.

با آغاز این عملیات که در قالب توافق میان دولت دمشق و گروه‌های ستیزه‌جو در ماه گذشته صورت می‌گیرد، ستیزه‌جویان و غیرنظامیان از کفریا و الفوعه در استان ادلب و همچنین مناطق الزبدانی و مضایا در ریف دمشق خارج می‌شوند.

تخلیۀ این مناطق قرار بود روز چهارشنبه آغاز شود اما با توجه به برخی گزارش‌ها مبنی بر نزاع و درگیری در میان گروه‌های ستیزه‌جو به تعویق افتاد.

مناطق فوعه و کفریا در محاصرۀ ستیزه‎جویان است و الزبدانی و مضایا ازجمله مناطق تحت محاصرۀ نیروهای حامی دولت به شمار می‌آیند.

تصویر آرشیوی از مبارزۀ نیروهای سوری با تروریست‌ها
تصویر آرشیوی از مبارزۀ نیروهای سوری با تروریست‌ها

در اواخر ماه مارس 2017، گروه‌های ستیزه‌جو و دولت سوریه دربارۀ نقل‌وانتقال 16 هزار نفر از فوعه و کفریا در ازای خروج ستیزه‌جویان و خانواده‌هایشان از مناطق الزبدانی و مضایا به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ساکنان فوعه و کفریا به حومۀ شهر حلب، استان ساحلی اللاذقیه یا دمشق منتقل می‌شوند، درحالی‌که ستیزه‌جویان مسلح و اعضای خانوادۀ آنان راهی شهر ادلب می‌شوند.

هم‌اکنون بخش گسترده‌ای از استان ادلب در اشغال گروه‌های معارض دولت سوریه است.

شبکۀ تلویزیونی المیادین، صبح روز جمعه (25 فروردین 1396) در گزارشی از ورود اتوبوس‌های حامل غیرنظامیان به حومۀ حلب خبر داد.

گروه مخالف دولت دمشق موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» نیز آغاز عملیات تخلیه را تأیید کرده است.

آمبولانس‌های هلال‌احمر سوریه در انتظار ورود به الزبدانی، شهر تحت تصرف ستیزه‌جویان در شمال غرب دمشق  (23 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتظار می‌رود بیش از 30 هزار نفر بر مبنای این توافق که روز چهارشنبه در قالب تبادل اسرا میان ستیزه‌جویان و نیروهای دولتی به اجرا درآمده است، منتقل شوند.

هلال احمر سوریه بر اجرای این توافق که بزرگ‌ترین تبادل در نوع خود توصیف شده است، نظارت دارد.

این توافق همچنین شامل آتش‌بسی می‌شود که بر مناطق جنوب دمشق اعمال شده و امدادرسانی و انتقال کمک‌های بشردوستانه را در بر می‌‌گیرد.

دسامبر سال گذشته (2016 میلادی)، هزاران غیرنظامی، بر مبنای توافقی دیگر میان گروه‌های مسلح و دمشق، اجازه یافتند فوعه و کفریا و همچنین شرق حلب را ترک کنند.

سوریه از مارس 2011 صحنۀ جنگ و ناآرامی است؛ جنگ سوریه تاکنون بیش از 470  هزار کشته برجا گذاشته است و دست کم نیمی از جمعیت 23 میلیونی این کشور عربی در داخل یا خارج از مرزهای سوریه آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku