News   /   ايران   /   تلگرام

وزیر خارجۀ ایران تهران را به مقصد مسکو ترک کرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد. (25 فروردین 1396)

وزیر امور خارجۀ ایران تهران را به مقصد مسکو ترک کرده است تا در نشست سه جانبۀ ایران، سوریه و روسیه شرکت کند.

محمد جواد ظریف روز جمعه (25 فروردین) علاوه بر دیدار و گفتگو با سرگئی لاوروف و ولید معلم، وزرای امور خارجۀ روسیه و سوریه در مسکو،  در نشست سه‌جانبۀ ایران، سوریه و روسیه نیز شرکت خواهد کرد.

گفته می‌شود محور اصلی سفر ظریف که به دعوت سرگئی لاوروف همتای روسی صورت گرفته است، بررسی آخرین تحولات سوریه و رویکرد هم‌گرایی برای حل سیاسی بحران این کشور عربی است.

به گزارش ایرنا، ظریف در دیدار دوجانبه با لاوروف، همتای روسی خود، دربارۀ مسائل مطرح در دستور کار و همچنین موضوع‌های موردعلاقه مذاکره خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه

در مذاکرات سه‌جانبۀ وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه نیز آخرین تحولات این کشور بررسی خواهد شد.

 هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن روند همگرایی برای حل بحران سوریه تقویت شد. یکی از دستاوردهای آن زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه، پایتخت قزاقستان، به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا بوده و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است.

سه کشور در این مذاکرات بر مبارزۀ بی‌اغماض با تروریسم و تلاش فراگیر برای ازسرگیری مذاکرات سوریِ ژنو که آن زمان به علتِ کارشکنی برخی کشورهای غربی-عربیِ حامی گروه‌های معارض و تروریستیِ ضدسوری متوقف شده بود، تأکید کرده‌اند.

رایزنی ظریف با همتایان خود درباره تحولات سوریه

وزیر امور خارجۀ ایران عصر روز پنج‌شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با چند تن از همتایان خود، دربارۀ مسائل منطقه‌ای، به‌ویژه سوریه و دیگر مسائل موردعلاقه گفتگو و تبادل‌نظر کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

ظریف در گفت‌وگو با همتای قزاقستانی خود،  اقدام یک‌جانبۀ آمریکا علیه سوریه را غیرقابل‌قبول دانست و خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانۀ بین‌المللی پیرامون حملۀ شیمیایی اخیر در این کشور شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو دربارۀ آخرین تحولات در روند مذاکرات آستانه، رایزنی و تبادل‌نظر کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در تماس با وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به تحولات سوریه و محکومیت اقدام یک‌جانبۀ آمریکا و ضرورت انجام تحقیق بی‌طرفانه پیرامون حمله شیمیایی اخیر در سوریه، خواستار فعال شدن جنبش عدم تعهد در تحولات این کشور شد.

ظریف با همتایان برزیلی و بولیویایی خود نیز رایزنی کرد و ضمن تقبیح حملۀ شیمیایی در سوریه و اقدام یک‌جانبۀ آمریکا، بر انجام یک تحقیق بین‌المللی بی‌طرفانه در این زمینه تأکید کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku