گزارشگر ویژۀ سازمان ملل: عربستان یمن را فلج کرده است

کودک یمنی که از سوءتغذیه رنج می‌برد در بیمارستانی در شهر صعده یمن، 15 فروردین 1396 (عکس از رویترز)

گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد می‌گوید اقدام عربستان سعودی در محاصرۀ هوایی و دریایی یمن، این کشور فقیر عربی را فلج کرده است.

ادریس جزایری، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل، چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی جدی از وضعیت اسفبار  یمن در پی بیش از 2 سال تجاوز نظامی آل سعود گفت عربستان با مختل کردن واردات و صادرات مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی و همچنین کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن در این کشور «فاجعۀ انسانی» به بار آورده است.

این کارشناس حقوقی سازمان ملل با اشاره به اینکه یمن 80 تا 90 درصد وابسته به واردات ملزومات و ضروریات زندگی شهروندانش است، افزود بندر حدیده که نقشی حیاتی در واردات به یمن دارد به خاطر اقدامات محدودکننده و حملات عربستان وضعیت بسیار بدی پیدا کرده است.

ادریس جزایری، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل

طبق تازه‌ترین آمار سازمان ملل متحد، حدود 80 درصد از جمعیت یمن (بیش از 21 میلیون نفر) نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارند.

برنامۀ جهانی غذا در سازمان ملل متحد نیز با اعلام اینکه 9 میلیون نفر از شهروندان یمن نیازمند کمک‌های غذایی هستند، هشدار داد یمن به «نقطۀ شکست» نزدیک شده است.

استفان اندرسون، مدیر برنامۀ جهانی غذا در یمن سطح قحطی و عدم امنیت غذایی در این کشور را «بی‌سابقه» خواند و افزود: میلیون‌ها نفر در یمن بدون کمک‌های غذایی فوری، دیگر نمی‌توانند زنده بمانند.»

گفتنی است امریکا و چند کشور اروپایی ازجمله بریتانیا با ارسال اسلحه و ارائۀ آموزش‌های نظامی به نیروهای عربستان عملاً وضعیت اسفبار غیرنظامیان یمن را نادیده می‌گیرند.

آمارها حاکی است تاکنون بیش از 12 هزار یمنی در تجاوز نظامی عربستان کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku