توسعۀ سلاح فوق مدرن در ارتش امریکا

آزمایش نمونه پیش ساخته صنعتی سلاح ریلی الكترومغناطیسی در مركز جنگ افزارهای نیروی دریایی در ویرجینیای شمالی، 11 بهمن 1386 (عکس از نیروی دریایی امریکا)

ارتش امریکا به دنبال دستیابی به سلاحی فوق پیشرفته است که با استفاده از انرژی جنبشی تأثیر مهمات شیمیایی را در کلاهک‌های جنگی به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

فناوری انرژی جنبشی پرتابی یا به عبارت ساده‌تر «ریل‌گان» (سلاح ریلی الكترومغناطیسی) یک کلاهک جنگی تنگستنی است که با سرعتی معادل سه برابر سرعت صوت پرتاب شده و با انفجار به شکل قطعات شعله‌ور به‌راحتی در اکثر انواع زره‌پوش‌ها نفوذ می‌کند.

آنچه وجه تمایز این سلاح محسوب می‌شود نحوۀ به‌کارگیری انرژی الکترومغناطیسی است که شلیک گلوله با سرعتی معادل 9 هزار کیلومتر بر ساعت یعنی سه برابر سرعت سریع‌ترین سامانه‌های توپخانه‌ای موجود را میسر می‌سازد.

این سلاح فراصوتی كه قرار است موشک‌ها را تا مسافت 160 كیلومتری پرتاب كند، به‌جای باروت یا مواد شیمیایی، از یك میدان مغناطیسی و جریان الكتریكی برای تولید انرژی لازم برای پرتاب گلوله‌ها استفاده می‌کند.

از ریل‌گان که به‌عنوان اولین سلاح فوق پیشرفته امریکا یاد می‌شود باارزش 500 میلیون دلار بیش از یک دهه است که در دست تحقیق و توسعه قرار دارد و به‌رغم اولین شلیک آزمایشی در 2013 هنوز در فاز مفهومی قرار دارد.

هر بار شلیک و شارژ مجدد این سلاح ریلی الکترومغناطیسی نیازمند 25 مگاوات انرژی است که این میزان برای تأمین انرژی 19 هزار منزل مسکونی کفایت می‌کند.

نیروی دریایی امریکا خواستار بهره‌گیری 10 بار شلیک در هر دقیقه از این سلاح است، که این بدان معنا است که ریل‌گان هر شش ثانیه باید شارژ شود.

در حال حاضر، فقط ناوشکن پیشرفته کلاس زاموالت قادر به تأمین انرژی موردنیاز است.

به گزارش نشریه نیوزویک، وزارت دفاع امریکا با اختصاص 800 میلیون دلار اعتبار مازاد درصدد توسعه تسلیحاتی است که قادر به شلیک ریل‌گان باشد.

به‌رغم برخورداری ارتش امریکا از زرادخانه‌های اتمی گسترده و طیف وسیعی از سلاح‌های پیشرفته مشخص نیست که چرا ارتش امریکا تا این حد با صرف هزینه‌های گزاف در پی تولید تسلیحات باقدرت تخریب بیشتر است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku