News   /   آمريکا   /   مصاحبه   /   تلگرام

نویسندۀ امریکایی: حملۀ موشکی امریکا به سوریه نقض منشور سازمان ملل است

ارتش امریکا با شلیک موشک‌های کروز استان حمص سوریه را هدف قرار داد؛ بامداد 18 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک نویسندۀ آمریکایی در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی حملۀ موشکی امریکا به سوریه را نقض منشور سازمان ملل و مغایر با قوانین داخلی خود امریکا دانسته است.

ارتش امریکا صبح جمعه (18 فروردین) با شلیک حدود 60 موشک تاماهاک، پایگاه هوایی الشعیرات را در استان حمص در غرب سوریه هدف قرار داد که در اثر آن چند غیرنظامی کشته شدند.

مایکل اسپرینگمن، نویسنده و دیپلمات سابق امریکایی، در مصاحبه با شبکۀ پرس تی‌وی ابراز اطمینان کرد این حمله نقض قوانین بین‌المللی است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: «دونالد ترامپ،رئیس‌جمهور امریکا، که ظاهراً بر اقدامات خود یا تبعات آن و یا امور بین‌المللی واقف نیست... در حمله به سوریه شتاب‌زده، بی‌ملاحظه و غیرقانونی عمل کرده است.»

وی تأکید کرد شلیک ده‌ها موشک به خاک کشوری دیگر، بر مبنای ادعاهای اثبات‌نشده، نقض منشور سازمان ملل است و در سطح ملی و بین‌المللی هیچ مشروعیت قانونی ندارد.

اسپرینگمن استدلال کرد: «بر مبنای بند 51 منشور سازمان ملل متحد، کشورها ممکن است در صورت حمله،  از خود دفاع کنند. بدیهی است سوریه امریکا را هدف حمله قرار نداده است. سوریه در فاصلۀ دور قرار گرفته و این آمریکایی‌ها هستند که به سوریه تجاوز کرده و با اعزام نیروی دریایی، سربازان ارتش و هواپیما به بمباران، گلوله‌باران و کشتن غیرنظامیان بی‌گناه در سوریه پرداخته‌‌اند.»

 تصویری از ویرانه‌های ناشی از بحران سوریه در شهر حمص (منبع: خبرگزاری فرانسه)

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه ترامپ را به بی‌اعتنایی و نقض منشور سازمان ملل متهم کرد.

اسپرینگمن در تحلیل خود تأکید کرده است رئیس‌جمهور امریکا باید پیش از استفاده از قوۀ قهریه با کنگره مشورت کند، بنابراین استفاده از زور یا باید در مقابل حمله به امریکا باشد یا با اعلام جنگ از سوی کنگره صورت گیرد.

وی در ادامه به نقش امریکا در جنگ سوریه پرداخت و افزود واشنگتن ادعا می‌کند با تروریست‌های فعال در سوریه می‌جنگد، اما درواقع این امریکاست که سوریه را با این‌گونه تهدیدهای تروریستی مواجه کرده است.

به گفتۀ این تحلیلگر سیاسی، نومحافظه‌کاران، جنگ‌گرایان و صهیونیست‌ها بار دیگر دولت امریکا تحت کنترل گرفته‌اند و آن‌ها در ماجراجویی اخیر در سوریه نقش دارند.

وی همچنین دربارۀ تبعات مداخله‌های نظامی امریکا هشدار داد و خاطرنشان کرد موج مهاجرت و پناهندگی نتیجۀ مستقیم جنگ‌افروزی امریکا در افغانستان، یوگسلاوی، لیبی و سوریه است و «امریکا عامدانه این کشورها را بی‌ثبات و ویران کرده است تا کل منطقه آشفته و نابسامان بماند و مردم خانه و کاشانه، شغل، نظام حکومتی و یا اجتماعی نداشته باشند.»

امریکا و متحدانش در حالی انفجار شیمیایی ادلب را به ارتش سوریه نسبت می‌دهند ‌که دمشق این ادعا را رد کرده است.

دولت سوریه همچنین در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku