News   /   آفريقا   /   تلگرام

«طرح مشاور ترامپ برای تجزیۀ لیبی به سه قسمت»

سباستین گورکا، معاون مشاور ترامپ (تصویر آرشیوی)

بر اساس گزارش‌ها، یکی از مقام‌های بلندپایۀ دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، طرحی را برای تجزیۀ لیبی ارائه داده است.

روزنامۀ انگلیسی گاردین دوشنبه گزارش داد سباستین گورکا، معاون مشاور ترامپ، چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور امریکا پیشنهاد تقسیم لیبی را به سه منطقه را با یک دیپلمات اروپایی مطرح کرده است.

در نقشه‌ای که گورکا روی یک دستمال کشیده بود، لیبی به سه قسمت و براساس استان‌های تعیین‌شده در زمان امپراتوری عثمانی تقسیم شده بود.

دیپلمات اروپایی که از این طرح شوکه شده بود، تأکید کرد تقسیم لیبی به قسمت‌های کوچکتر «بدترین راه‌حل» برای این کشور جنگ‌زده است.

گورکا همچنین تلاش دارد تا نمایندۀ ویژۀ رئیس‌جمهور امریکا در لیبی شود ولی کاخ سفید به صراحت اعلام کرده این کشور آفریقایی آشوب‌زده جزء اولویت‌های اصلی واشنگتن نیست و تاکنون نیز برای رفع نگرانی‌های مربوط به بحران آن اقدام عمده‌ای انجام نداده است.

این مقام امریکایی که همانند استیو بنن، عضو برکنارشدۀ شورای امنیت ملی امریکا، در نشریۀ بریت‌بارت فعالیت می‌کرده است، همانند بنن سیاست‌هایی افراطی را علیه مسلمانان دنبال می‌کند.

نیروهای ارتش لیبی در شهر سرت (تصویر آرشیوی)

متیا تاولدو، کارشناس اندیشکدۀ شورای اروپایی روابط خارجی، دربارۀ این طرح می‌گوید: «اگر همۀ آنچه دربارۀ لیبی می‌دانید این است که این کشور در گذشته به سه ایالت تقسیم شده بود، این نشان می‌دهد که شما هیچ چیزی از اوضاع این کشور نمی‌دانید.»

لیبی از زمان مداخلۀ تحت هدایت امریکا که به سقوط معمر قذافی، دیکتاتور معدوم این کشور، در سال 2011  منجر شد، صحنۀ خشونت و درگیری‌های سیاسی و پیدایش گروه‌های تروریستی متعدد از جمله داعش بوده است.

ناآرامی‌ها و اختلاف‌نظرهای سیاسی میان گروه‌های مختلف سبب شد دو دولت رقیب در این کشور تشکیل شود. دولت موسوم به وحدت ملی لیبی با حمایت سازمان ملل و قدرت‌های جهانی در طرابلس، پایتخت این کشور، مستقر شده، و دولت دیگر نیز در شهر بندری طبرق در شرق این کشور است.

جنگنده‌های امریکایی از اوت سال گذشتۀ میلادی و به بهانۀ هدف قرار دادن مواضع گروه تروریستی داعش، حملات هوایی را در لیبی شروع کردند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در آخرین سال حضورش در کاخ سفید ضمن ابراز تأسف از مداخله در لیبی آن را «بدترین اشتباه» خود خواند.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku