News   /   ايران   /   تلگرام

وزارت راه و شهرسازی: تحویل 4 فروند هواپیمای ای‌تی‌آر در 15 روز آتی

ایران‌ایر و ای‌تی‌آر توافق نهایی خرید 20 فروند هواپیمای مسافربری کوچک را امضا کردند. (تصویر آرشیوی)

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به نهایی شدن قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ای‌تی‌آر، از تحویل 4 فروند از این هواپیمای مسافربری در 15 روز آتی خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان روز دوشنبه گفت: «تا 15 روز دیگر 4 فروند از این هواپیماهای کوچک را تحویل می‌گیریم.»

وی گفت: «طبق قراردادی که بین ایران‌ایر و شرکت ای‌تی‌آر منعقد شده 9 فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال 2017 و باقی نیز در سال 2018 تحویل ایران می‌شود.»

وی دربارۀ طولانی شدن مذاکرات با ای‌تی‌آر گفت: «در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می‌شدیم که خدمات بعد از فروش را می‌توانیم داشته باشیم. این خدمات پس از فروش دو دسته هستند: یکی خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دوم خدماتی که از باقی عوامل گرفته می‌شود.»

نمایندگان ایران‌ایر و ای‌تی‌آر توافق نهایی خرید 20 فروند هواپیمای مسافربری کوچک را امضا کردند. (تصویر آرشیوی)

فخریه کاشان توضیح داد: «متأسفانه سازنده موتور هواپیماهای ای‌تی‌آر که یک شرکت کانادایی است راضی به ارائه خدمات پس از فروش نبود و ما با این شرکت بر سر گرفتن امتیاز خدمات پس از فروش مذاکرات طولانی داشتیم و مقاماتی از این شرکت در چند نوبت به ایران آمدند.»

وی ادامه داد: «با اعلام مخالفت شرکت کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش، ما هم به ای‌تی‌آر اعلام انصراف کردیم. مدتی بعد نهایتاً از طرف ای‌تی‌آر اعلام شد که ما خود خدمات نهایی را به شما می‌دهیم و ایران می‌تواند از خود شرکت ایتالیایی- فرانسوی ای‌تی‌آر خدمات پس از فروش را به‌صورت مستقیم دریافت کند.»

گفتنی است قرارداد نهایی ایران‌ایر (هما) با شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایرباس روز دوشنبه برای خرید ٢٠ فروند هواپیمای ATR 72-600 به امضای مقامات دو شرکت رسید.

اواخر سال گذشته نیز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قراردادی به‌منظور خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ با این شرکت امریکایی امضا کرد؛ روند تحویل این هواپیماها از سال 2018 آغاز خواهد شد.

بر پایه این قرارداد، ایران ایر از بوئینگ 80 فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که 50 فروند آن مدل 737 با 130 صندلی است؛ همچنین 15 فروند بوئینگ 777 ای.آر- 300 با 350 صندلی و 15 فروند هواپیمای پهن‌پیکر 777 با بیش از 390 صندلی خریداری ‌شده است.

بعلاوه قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما میان ایران‌ایر و شرکت ایرباس، دوم دی‌ماه 1395، به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد شرکت ایرباس 46 فروند هواپیمای مدل  A321،38 فروند هواپیمای مدل  A330  و 16 فروند هواپیمای مدل A350 XWB  به ایران تحویل می‌دهد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku