بیانیۀ مشترک ایران و روسیه در واکنش به حملۀ موشکی امریکا به سوریه

تصویری از فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص پس از حملۀ موشکی امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 اتاق عملیات مشترک هم‌پیمانان سوریه که از روسیه، ایران و نیروهای متحد تشکیل شده، با انتشار بیانیه‌ای حملۀ موشکی امریکا را به سوریه محکوم کرده و گفت: «به هرگونه تجاوزی به سوریه قویاً پاسخ خواهیم داد.»

اتاق عمليات مشترک روسيه، ايران و نيروهای متحد در سوريه در این بیانیه اعلام کرد:«تهاجم امريکا ما را از ادامۀ مبارزه با تروريسم و نابودی آن باز نخواهد داشت.»

در این بیانیه آمده است: «ما به مبارزه خود در کنار ارتش و نيروهای مسلح سوريه برای آزاد کردن خاک اين کشور از دست اشغالگران- هر کسی که باشد- ادامه خواهيم داد. روسیه و ایران به امریکا اجازه نخواهند داد که جهان را تحت سلطه خود در آورد.»

در این بیانیه، تجاوز امریکا به سوریه یک تعدی خطرناک و تجاوزی آشکار علیه حاکمیت ملت و دولت سوریه شمرده شده است.

در این بیانیه آمده است: «این تجاوز علیه سوریه در زمانی صورت گرفت که سوریه با خون مردمانش بهای سنگینی را برای پیروزی علیه تروریست‌ها می‌پردازد.»

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «از آنچه امريکا به دنبال تحقق آن در شمال و شمال غرب سوريه است، غافل نيستيم. امریکایی‌ها بايد بدانند همه تحرکات و اقدامات آن‌ها را به‌دقت زير نظر داريم. تلاش امریکایی‌ها براي سلطه بر اين منطقه، باعث می‌شود که نیروهای امریکایی تبدیل به نیروهای غیرقانونی اشغالگر در اراضی سوریه شوند. اقدامی که امریکا دست به آن زد به‌منزله زیر پا گذاشتن خط قرمزها است. از حالا به بعد ما قویاً به هر تجاوزی و به هرگونه زیر پا گذاشتن خط‌های قرمز از سوی هر طرف که باشد، پاسخ می‌دهیم. امریکا از توانایی‌های ما برای دادن پاسخ به‌خوبی آگاه است. تجاوز امریکا باعث نخواهد شد که ما از مبارزه با تروریسم و از بین بردن آن دست‌برداریم. ما به جنگ در کنار ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور و دوست ادامه می‌دهیم.»

تصویری از نیروهای مسلح سوریه

در بیانیه روسیه و ایران و نیروهای هم‌پیمان آمده است: «ما معتقدیم آنچه در خان شیخون اتفاق افتاد از سوی برخی از کشورها و سازمان‌ها برنامه‌ریزی شده بود تا از این اقدام به‌عنوان بهانه برای حمله به سوریه استفاده شود.»

در بیانیۀ هم‌پیمانان سوریه آمده است: «ما با نیروهای مسلح سوری و نیروهای دوست برای آزادسازی تمامی اراضی سوریه از وجود اشغالگران ادامه خواهیم داد. روسیه و ایران قویاً در مقابل امریکا می‌ایستند حال نتیجه هر چه که باشد. ما اجازه تعدی علیه سوریه از طریق نقض قوانین بین‌المللی و اقدام در خارج از چهارچوب سازمان ملل را نمی‌دهیم.»

پیش‌تر نیز رؤسای جمهور ایران و روسیه حملۀ موشکی امریکا را به سوریه «تجاوزکارانه، ‏خلاف حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد» دانستند و با تأکید بر لزوم تداوم حمایت از مردم سوریه، ‏این حمله را تنها «کمک به تروریست‌ها» خواندند.‏

بیشتر بخوانید:

فرودگاه نظامی الشعیرات واقع در جنوب شرقی استان حمص بامداد جمعه هدف 59 موشک تاماهاک ناوهای امریکایی مستقر در دریای مدیترانه قرار گرفت. این حمله با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، و در واکنش به حادثۀ شیمیایی اخیر در شهر خان‌شیخون در استان ادلب انجام شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku