News   /   ايران

صالحی: صنعت هسته‌ای ایران در مسیر پیشرفت است

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید صنعت هسته‌ای ایران راه خود را یافته و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، صالحی شنبه (19 فروردین) در دیدار با کارکنان سازمان انرژی اتمی گفت روز 20 فروردین از یک دستاورد هسته‌ای رونمایی خواهد شد.

وی افزود پرداخت اقساط ساخت دو نیروگاه اتمی به ارزش 185 میلیون دلار آغاز شده و «به‌زودی عملیات ساختمانی آن‌ها آغاز خواهد شد».

صالحی گفت: «صنعت هسته‌ای الحمدالله سر جایش هست، ما قرارداد دو نیروگاه را بستیم. در دسامبر گذشته 185 میلیون دلار اولین قسط آن را پرداختیم و ان‌شاءالله به‌زودی عملیات ساختمانی آن هم شروع خواهد شد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «در اکتشاف و استخراج خبرهای خوبی داریم ولی زمانی که کاملاً اطمینان حاصل شد و محقق شد، ان‌شاءالله اعلام خواهد شد. در خصوص معادن اورانیوم امید بیشتری ایجاد شده است. شرایط ما بهتر از آن چیزی است که فکر می‌کردیم.»

صالحی افزود: «ما در سایر امور به‌خصوص همکاری با دستگاه‌های دیگر قدم‌های بلندی را برداشتیم که باز در 20 فروردین بخشی از آن‌ها اعلام خواهد شد. »

وی ادامه داد: «صنعت هسته‌ای ما روی ریل خودش قرار گرفته، ساخت نیروگاه‌ها و بحث تحقیق و توسعه در ابعاد مختلفش ازجمله سانتریفیوژهای نسل جدید همه به‌خوبی پیش می‌رود. به لطف الهی تازه صنعت هسته‌ای خودش را یافته است.»

صالحی گفت: «صنعت هسته‌ای به‌تازگی دارد به‌گونه‌ای عمل می‌کند که هزینه- فایده در نظر گرفته می‌شود، به‌گونه‌ای کار می‌کند که می‌خواهد تجاری باشد. یعنی فقط هزینه نکند، بلکه از دل این پروژه‌ها بتواند برداشت اقتصادی کند.»

وی افزود: «سال 95 از نظر اقتصادی سال سختی بود اما در بُعد فناوری هسته‌ای فعالیت‌های خوبی داشتیم که باعث شد بتوانیم بیش از 1.5 برابر سال گذشته دستاورد داشته باشیم. ان‌شاءالله در 20 فروردین‌ماه این دستاوردها رونمایی خواهد شد.»

«برجام؛ دستاوردی بزرگ برای ملت ایران»

صالحی ادامه داد: «یک هفته پیش خانم نیکی هیلی، سفیر امریکا در شورای امنیت سازمان ملل، و همچنین تعداد دیگری از مسئولین بلندپایه امریکا در آیپک بدترین نظرات را نسبت به برجام داشتند.»

وی افزود: «اگر این تفاهم و دستاورد نبود مجسم کنید ما با 6 قطعنامه در سازمان ملل روبرو بودیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به رویکرد سیاسی و بین المللی رئیس‌جمهور امریکا بخصوص در ارتباط با ایران گفت: «دولتمردان امریکا با عصبانیت کامل در آیپک راجع به برجام صحبت می کنند، حتی خانم نیکی هیلی با اشاره به دستاورد سانتریفیوژهای پیشرفته ایران اشاره کرد که برنامه هسته ای ایران هیچ غروبی ندارد و همه اش طلوع صنعت هسته ای است.»

صالحی گفت: «با تدبیری که رهبر معظم انقلاب فرمودند راه را برای مذاکره‌کنندگان باز کردند. اگر ما با امریکا اجازه مذاکره نداشتیم که راه باز نمی‌شد و به این نتیجه نمی‌رسیدیم. این تقدیر الهی را هم باید در نظر بگیریم. حالا برخی از عزیزان به خاطر مسائل سیاسی و منافع حزبی مطالبی را مطرح می‌کنند، این‌ها زودگذر است، می‌گذرد و تاریخ نشان خواهد داد که دستاورد برجام چه دستاورد بزرگی برای این ملت بوده است.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku