News   /   آمريکا   /   تلگرام

نمایندگان کنگره: ترامپ برای حمله به سوریه باید از کنگره مجوز می‌گرفت

ارتش امریکا با شلیک موشک‌های کروز استان حمص سوریه را هدف قرار داده است؛ بامداد 18 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 

شماری از نمایندگان کنگرۀ امریکا دربارۀ دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، برای حملۀ موشکی به سوریه هشدار دادند و گفتند ترامپ برای اقدام نظامی نیازمند مجوز کنگره است.

باربارا لی، نمایندۀ دموکرات ایالت کالیفرنیا، این عملیات را محکوم و آن را «اقدام جنگی» عنوان کرد.

لی، تنها نمایندۀ کنگره که با مجوز کنگره برای تهاجم نظامی سال 2001 امریکا به افغانستان مخالفت کرده بود، در صفحۀ توییتر خود نوشت: «این اقدامی جنگی است. کنگره باید جلسه برگزار کند و این موضوع را به بحث بگذارد. هر کاری کمتر از آن، بی‌توجهی به مسئولیت‌مان است.»

چندین نمایندۀ دموکرات دیگر نیز گفتند دولت ترامپ پیش از آغاز این عملیات باید با کنگره مشورت می‌کرد.

باربارا لی، نمایندۀ دموکرات ایالت کالیفرنیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش امریکا بامداد جمعه 59 موشک کروز توماهوک، به چندین هدف در پایگاه الشعیرات در استان حمص در غرب سوریه شلیک کرد.

این عملیات پس از آن انجام شد که امریکا و متحدان غربی‌اش دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، را مسئول حملات شیمیایی به استان ادلب قلمداد کردند. دولت سوریه به‌شدت این اتهام را رد کرده است.

چارلز شومر، رهبر اقلیت مجلس سنای امریکا، گفت رئیس‌جمهور نباید بدون مجوز کنگره این عملیات را آغاز می‌کرد.

این نمایندۀ دموکرات ایالت نیویورک در بیانیه‌ای گفت: «لازم بود دولت ترامپ پیش از اجرای این عملیات، این استراتژی را مطرح و با کنگره مشورت می‌کرد. من به حرفه‌ای‌گری و مهارت نیروهای مسلح‌مان که امروز اقدام کردند، ادای احترام می‌کنم.»

آدام شیف، نمایندۀ دموکرات و یکی از اعضای ارشد کمیتۀ اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا، هشدار داد اقدام نظامی نمی‌تواند رئیس‌جمهور سوریه را مجبور به ترک قدرت کند.

این نمایندۀ ایالت کالیفرنیا گفت: «من کاملاً موافقم که این رژیم باید برود، زیرا تا زمانی که اسد آنجاست، درگیری ادامه خواهد داشت، این جنگ وحشتناک ادامه خواهد داشت. اما این موضوع را نمی‌توان از طریق هوا محقق کرد.»

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همچنین شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه دربارۀ عدم کسب مجوز از کنگره ابراز نگرانی کردند.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، قانونی بودن این حمله را زیر سؤال برد و گفت از آنجایی که سوریه به امریکا حمله نکرده است، وی با این حمله موشکی مخالف است.

پال گفت: «در حالی که ما همه جنایات در سوریه را محکوم می‌کنیم، (اما) امریکا مورد حمله قرار نگرفته است. بر اساس قانون اساسی، رئیس‌جمهور برای اقدام نظامی نیازمند مجوز کنگره است و از وی می‌خواهم تا برای بحث در این باره به کنگره بیاید.»

این سناتور تأکید کرد: «مداخلات پیشین ما در این منطقه، (کشور) ما را امن‌تر نکرده است و سوریه نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.»

بعلاوه تامس مسی، نمایندۀ جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، با استناد به توییت سال 2013 ترامپ، که اصرار داشت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت امریکا، «پیش از حمله به سوریه نیازمند مجوز کنگره» است، از حملۀ موشکی امریکا به سوریه انتقاد کرده است.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku