ایران حملۀ امریکا به سوریه را به شدت محکوم کرد

حملۀ موشکی امریکا به پایگاه هوایی سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملۀ موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را به‌شدت محکوم کرد.

بهرام قاسمی روز جمعه در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می‌کند و هم‌زمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک‌جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل می‌داند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

وی افزود: «ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یک‌جانبه و حملات موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم این‌گونه اقدامات به بهانه حملۀ شیمیایی مشکوک در خان شیخون در ادلب که زمان‌بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملاً در پرده‌ای از ابهام قرار دارد به  تقویت تروریست‌های روبه‌زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»

روسیه دربارۀ تبعات حملۀ امریکا به سوریه هشدار داد

کرملین در واکنش به حملۀ موشکی امریکا به پایگاه هوایی سوریه تصریح کرد ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این حملات هوایی را نوعی تلاش برای منحرف کردن توجه جهان از تلفات بسیار غیرنظامیان در عراق می‌داند.

حمایت انگلیس و عربستان از تجاوز امریکا علیه سوریه

دولت انگلیس حملۀ موشکی امریکا به پایگاه هوایی سوریه را «واکنشی مناسب» دانست که به ادعای آن در پاسخ به «حملۀ وحشیانۀ شیمیایی» دولت سوریه صورت گرفته است.

به گزارش شبکه الاخباریه عربستان، وزارت خارجه عربستان سعودی نیز حمایت کامل خود را از عملیات نظامی امریکا در سوریه اعلام کرده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه عربستان با ادعای این‌که این حملات در پاسخ به حمله شیمیایی و دیگر حملات دولت سوریه علیه مردم صورت می‌گیرد، گفت از اقدام شجاعانه دونالد رامپ رئیس‌جمهور امریکا تقدیر می‌کند. 

واکنش دمشق به «تجاوز» امریکا

سوریه نیز حملۀ موشکی امریکا به پایگاه نظامی این کشور را «اقدام تجاوزکارانه» دانسته و آن را محکوم کرده است.

این در حالی است که ترکیه و رژیم اسرائیل از حملۀ موشکی امریکا استقبال کرده و یک ائتلاف تروریستی مورد حمایت خارج نیز خواستار حملات بیشتر شده است.

ارتش امریکا بامداد جمعه (18 فروردین) با حدود 60 موشک توماهوک، پایگاه هوایی الشعیرات را در جنوب شرق استان حمص در غرب سوریه هدف حمله قرار داد.

یکی از منابع نظامی سوریه گفته است در این حملات باند فرودگاه، برج مراقبت و برخی اهداف دیگر مورد اصابت قرار گرفته و «خسارت» دیده‌اند.

طلال برازی، فرماندار حمص، نیز می‌گوید حملات هوایی امریکا به اهداف «گروه‌های تروریستی مسلح» و داعش کمک کرده و این «تجاوز» دولت سوریه را از «جنگ علیه تروریسم» بازنمی‌دارد.

برازی در یک مصاحبه تلفنی با تلویزیون دولتی سوریه گفت: «این حمله ما را از ادامۀ جنگ با تروریسم باز نمی‌دارد. ما از حمایت امریکا و اسرائیل از تروریسم تعجب نکرده‌ایم.»

یک ائتلاف از گروه‌های تروریستی موسوم به «ائتلاف ملی» که مورد حمایت کشورهای خارجی است، از حملۀ موشکی امریکا به سوریه استقبال کرده و از واشنگتن خواسته است توان سوریه را در اجرای حملات هوایی خنثی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد رمضان، سخنگوی این ائتلاف درباره افزایش این حملات و اجرای حملات بیشتر امریکا به سوریه ابراز امیدواری کرده و گفته است: «این حملات، حملات آغازین است.»

http://cdn.presstv.com/photo/20170407/9d63f045-e6e4-4552-a494-673775cd34b7.jpg
تصویری انتشاریافته از سوی نیروی دریایی امریکا که در آن ناوشکن یو اس اس پورتر هنگام اجرای عملیات هوایی در دریای مدیترانه است. (18 فروردین 1396، عکس از خبرگزاری فرانسه)

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، صبح جمعه در بیانیه‌ای، اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه را ستود و افزود وی از «پیام قوی» که حملات هوایی امریکا به سوریه در بردارد، حمایت می‌کند.

این در حالی است که بولیوی خواستار نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل دربارۀ حملۀ موشکی امریکا به سوریه شده است.

چند ساعت قبل از این حمله، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز پنج‌شنبه، از هرگونه حملۀ نظامی امریکا به سوریه استقبال کرد و گفت ترکیه آماده است به‌نوبۀ خود در این حمله همکاری کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در فلوریدا به خبرنگاران گفت: « امشب، دستور حملۀ هوایی هدفمند را به پایگاه هوایی در سوریه، جایی که حملۀ شیمیایی آغاز شد، صادر کردم.»

وی مدعی شد: حمله امریکا به سوریه در راستای مصلحت امنیت آمریکا است.

معارضان موردحمایت خارج در منطقه و برخی از مقامات غربی این حمله را به ارتش سوریه نسبت دادند درحالی‌که دمشق این ادعا را رد کرده و گفته است هرگز از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد. 

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، این موشک‌ها از «یو اس اس راس» و «یو اس اس پورتر»، ناوشکن‌های نیروی دریایی در شرق دریای مدیترانه شلیک شده است.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku