News   /   آسيا   /   تلگرام

سوچی انکار کرد: پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا

آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار، می‌گوید نحوۀ رفتار با مسلمانان روهینگیا به مثابه پاکسازی قومی نیست.

سوچی در مصاحبه با بی‌‎بی‌سی استفاده از عبارت پاکسازی قومی برای توصیف نحوۀ رفتار دولت میانمار با روهینگیاها را سختگیرانه خواند و افزود: «فکر نمی‌کنم چیزی به نام پاکسازی قومی در جریان باشد.»

وی ادعا کرد: «فکر می‌کنم آنجا خصومت زیادی وجود دارد و حتی مسلمانان، مسلمانان را می‌کشند... قضیه فقط به پاکسازی قومی مربوط نیست بلکه ماجرا به اختلاف مردم مرتبط است و ما تلاش می‌کنیم این فاصله برچیده شود.»

مسلمانان روهینگیا که جمعیت آنها حدود 1/1 میلیون نفر است، عمدتاً در ایالت راخین در غرب این کشور ساکن هستند و در دهه‌های اخیر متحمل مصائب متعددی از جانب بوداییان افراطی شده‌اند.

بوداییان افراطی میانمار (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از زمان شروع خشونت‌های مرگبار ایالت راخین در سال 2012 بیش از 120 هزار مسلمان روهینگیا آواره شده‌اند و همچنان در اردوگاه‌هایی که عاری از هرگونه امکانات بهداشتی و آموزشی است، زندگی می‌کنند. دولت میانمار نیز به بهانۀ تدابیر امنیتی از ارائه خدمات ابتدایی به مسلمانان خودداری کرده و مانع از جابجایی آنان در دیگر نقاط کشور شده است.

عملیات سرکوبگرانۀ ارتش میانمار در مناطق مسلمان‌نشین به ویژه در ایالت راخین بعد از حمله‌ای در نهم اکتبر 2016 به مرزبانان این کشور شروع شد؛ دولت میانمار این حمله را - که در آن 9 افسر پلیس کشته شدند - به مسلمانان روهینگیا نسبت داده است.

بعد از شروع عملیات ارتش بیش از 94 هزار مسلمان روهینگیا مجبور به فرار از خانه‌های خود شده و وارد بنگلادش شده‌اند.

آنها می‌گویند نیروهای دولتی میانمار در عملیات خود «به کشتار نوزادان، کودکان، زنان و افراد کهنسال... و تجاوزها و خشونت‌های جنسی سازمان‌یافته و گسترده» پرداخته‌اند و «به سوی مردم در حال فرار تیراندازی کرده‌اند و برخی روستاها را کاملاً به آتش کشیده‌اند» و «غذاها و منابع غذایی را نیز عمداً از بین برده‌اند.»

مسلمانان روهینگیا در اردوگاهی در بنگلادش (عکس از رویترز)

میانمار پیش‌تر تمامی اتهامات مربوط به نقض حقوق مسلمانان در این عملیات را رد کرده و این موارد را ساختگی خوانده بود ولی بعد از انتشار گزارش‌ها و فشارهای جامعۀ بین‌الملل، با تشکیل کارگروهی داخلی، تحقیقات دربارۀ این حوادث را شروع کرده است.

با وجود این، نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل این کارگروه را که تحت نظارت یکی از ژنرال‌های بازنشستۀ ارتش میانمار است، فاقد قدرت اجرایی و ناکارآمد می‌دانند.

دولت میانمار همچنین با تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص اعزام یک تیم حقیقت‌یاب به این کشور عمدتاً بودایی‌نشین برای تحقیق دربارۀ جنایت‌های نظامیان میانماری علیه مسلمانان روهینگیا مخالفت کرد و مدعی شد: «تشکیل تیم حقیقت‌یاب بین‌المللی در برهۀ کنونی به جای حل این مسائل بیشتر باعث تشدید (آنها) می‌شود.»

در پی این مخالفت، یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار، گفت دولت میانمار «شاید سعی دارد مسلمانان روهینگیا را به طور کامل از این کشور بیرون براند.»

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku