پیشنهاد اسرائیل: ارتباط ریلی با اردن و عربستان

یسرائیل کاتس، وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده است تا خطوط ریلی باری این رژیم به شبکه راه‌آهن اردن و عربستان سعودی متصل شود.

یسرائیل کاتس که روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت بر اساس این پیشنهاد می‌توان کالاها را از بندر حیفا در سواحل مدیترانه و از طریق خاک اردن، به بندر الدمام عربستان سعودی انتقال داد.

وی گفت این پیشنهاد را ماه گذشته به جیسون گرین‌بلت، نمایندۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در امور خاورمیانه گفته است.

کاتس در این نشست خبری به جزئیات بیشتری دربارۀ این پیشنهاد از جمله اینکه این کشورهای عربی با این طرح موافق هستند یا خیر، اشاره‌ای نکرد.

پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه در مارس 2011، اسرائیل بندر حیفای خود را به روی کشتی‌های ورودی از ترکیه و کشورهای اروپایی باز کرد و این کالاها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای به کشورهای عربی منتقل می‌شود.

تصویری آرشیوی از بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی

اسرائیل که 3 بار با کشورهای عربی وارد جنگ شده است، تاکنون با کشورهای مصر و اردن توافق صلح امضا کرده است اما نه با عربستان سعودی.

کاتس که یکی از اعضای حزب راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، به خبرنگاران گفت گرین‌بلت از این طرح استقبال کرده است.

کاتس گفت فکر نمی‌کند که این شبکۀ ریلی مشکل جدی برای انتقال کالا از دریای مدیترانه به دریای سرخ از طریق کانال سوئز مصر ایجاد کند.

اسرائیل در پی عادی‌سازی روابط خود با کشورهای عربی است؛ مقامات اسرائیلی مدعی هستند که آن‌ها نیز به مانند کشورهای عربی نگران رقیب منطقه‌ای خود، ایران، هستند.

کاتس که از سال 2009 وزیر حمل‌ونقل اسرائیل است، همچنین مدعی شد این طرح به فلسطینیان اجازه خواهد داد تا کالاهای تولیدی خود را از کرانۀ باختری به جهان عرب صادر کنند. تشکیلات خودگردان فلسطینی معتقد است کنترل  اسرائیل بر مرزها، تجارت فلسطینیان را محدود کرده است.

  

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku