News   /   اروپا   /   تلگرام

شناسایی هویت عامل انفجار سنت پترزبورگ روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به قربانیان انفجار قطار سنت پترزبورگ ادای احترام کرد. 15 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سرویس‌های امنیتی در قرقیزستان می‌گویند یک تبعۀ این کشور منطقۀ آسیای مرکزی عامل انفجار متروی سنت پترزبورگ روسیه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی سرویس امنیتی قرقیزستان هویت این مظنون را «یک تبعۀ قرقیزی به نام اکبرجون جلیل‌اف ... متولد سال 1995» اعلام کرده است.

این منبع آگاه افزود: «ممکن است این فرد تابعیت روسی گرفته باشد.»

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد انفجار متروی سنت پترزبورگ که 14 کشته و حدود 50 زخمی برجای گذاشت، را مردی که اجزای بدنش از هم جدا شده، انجام داده است.

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مشخص شده است که یک بستۀ حاوی مواد منفجره از سوی یک مرد منفجر شده و اجزای بدن وی در واگن سوم قطار پیدا شده است.»

 این کمیته همچنین نام عامل این انفجار را اکبرجون جلیل‌اف اعلام کرد؛ وی همچنین بمب دیگر نیز در قطار کار گذاشته بود اما نیروهای امنیتی توانستند این بمب خنثی شد.

اکبرجون جلیل‌اف، مظنون اصلی انفجار متروی سنت پترزبورگ، که در این انفجار کشته شده است. (عکس منتشره از سوی سرویس‌های امنیتی روسیه)

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «هر اقدام تروریستی که در این کشور صورت می‌گیرد، چالشی برای همه روس‌ها از جمله رئیس حکومت و رئیس‌جمهور ماست.»

کرملین در پی این انفجار اعلام کرد این حادثه «همۀ نشانه‌های یک حملۀ تروریستی» را داشت.

به دنبال این انفجار، سیستم حمل‌ونقل متروی شهر سنت پترزبورگ تعطیل شد و نیروهای پلیس یک بمب دیگر را در یک ایستگاه متروی دیگر این شهر کشف و خنثی کردند.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، روز سه‌شنبه گفت این حمله «یک بار دیگر اهمیت گسترش تلاش‌های مشترک برای مبارزه با این شر (تروریسم) را نشان داد.»

این حملۀ تروریستی همچنین واکنش‌هایی از سراسر جهان به همراه داشت و تعدادی از کشورها ضمن محکومیت این حملۀ تروریستی، با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همبستگی کردند.

ایران ضمن محکومیت شدید حملۀ تروریستی متروی سنت پترزبورگ، با ملت و دولت روسیه و بازماندگان این حادثه تأسف‌بار، ابراز همدردی کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز دوشنبه گفت: «ایجاد ناامنی و کشتار انسان‌های بی‌گناه، حقارت‌بارترین عمل برای دستیابی به اهداف سیاسی است که با هر هدف و انگیزه‌ای محکوم و مردود است.»

وی گفت: «بار دیگر ضرورت مشارکت جمعی بین‌المللی در مقابلۀ جدی با تروریسم را فارغ از انگیزه‌های آن یادآور می‌شویم و معتقدیم خشکاندن ریشه‌های این جنایات خباثت آلود و سبعانه راهی جز عزم و ارادۀ جدی همۀ دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و در یک کلمه اجماع بین‌المللی ندارد.»

تصویری از قطاری که بر اثر انفجار تروریستی در سنت پترزبورگ روسیه آسیب دید. 14 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل انفجار سنت پترزبورگ را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، این حمله را محکوم و تأکید کرد که عاملان این انفجار باید پاسخگو باشند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، گفت: «دبیر کل بمب‌گذاری امروز در متروی سنت پترزبورگ را محکوم کرد.»

دوجاریک افزود: «وی با خانوادۀ قربانیان و دولت و مردم فدراسیون روسیه ابراز همدردی کرده و این حادثه را تسلیت گفت ... مسئولان این اقدام وحشتناک باید پاسخگو باشند.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین این بمب‌گذاری را یک «حمله تروریستی وحشیانه و نفرت‌انگیز» عنوان کرد.

گفتگوی تلفنی ترامپ و پوتین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نیز این حمله را محکوم کرد و گفت: «وحشتناک است. حادثۀ وحشتناکی است که در سراسر جهان روی می‌دهد. مسلماً حادثۀ وحشتناکی است.»

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ در گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به وی تسلیت گفت.

این بیانیه می‌افزاید ترامپ و پوتین تأکید کردند: «تروریسم شری است که باید مشترکاً با آن مبارزه کرد.»

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، نیز این حمله را محکوم کرد و به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

همچنین مارک تونر، سخنگوی موقت وزارت خارجۀ امریکا، «حملۀ شنیع به مسافران سیستم متروی سنت پترزبورگ» را محکوم کرد.

نیکی هالی، نمایندۀ امریکا در سازمان ملل، در همین رابطه گفت تصاویر پس از این حمله «اندوه‌بار» است و «می‌توانید مطمئن باشید که امریکا در کنار روسیه برای شکست این افراطی‌ها که به شکل احمقانه‌ای به آسیب رساندن به مردم ادامه می‌دهند، خواهد ایستاد.»

پیام تسلیت شینزو آبه

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، روز سه‌شنبه ضمن اعلام تسلیت، با خانوادۀ قربانیان انفجار در روسیه ابراز همدردی کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت ژاپن در کنار روسیه می‌ایستد و با جامعۀ بین‌المللی در جهت مبارزه علیه تروریسم همکاری خواهد کرد.

همچنین مردی که پیش‌تر بر اساس تصاویر دوربین‌های امنیتی تصور می‌شد در این حادثه نقش داشته باشد، به پلیس مراجعه کرده و اعلام بی‌گناهی کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku