News   /   آسيا   /   گوناگون   /   تلگرام

ابتکار جالب ژاپن برای ساخت ساخت مدال‌های المپیک از ابزارهای الکترونیکی فرسوده

تصویری از جان کوتس، نایب رئیس کمیتۀ بین المللی المپیک (سمت چپ) و یوشیرو موری، رئیس کمیتۀ سازماندهی بازیهای 2020 در توکیو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ژاپن در ادامۀ تدارک مقدمات برای میزبانی مسابقات ورزشی المپیک 2020 میلادی، قصد دارد از بازیافت گوشی‌ها و ابزارهای الکترونیکی بلااستفاده برای ساخت مدال استفاده کند.

مقامات ژاپن از مردم این کشور خواسته‌اند ابزارهای الکترونیکی فرسوده و بلااستفادۀ خود، ازجمله گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های دیجیتال و لپ‌تاپ، را برای استفاده در چرخۀ بازیافت و ساخت مدال قهرمانی در بازی‌های المپیک 2020 تحویل دهند.

تاکشی ماتسودا، شناگر المپیک ژاپن، و تاکورا یامادا، قهرمان شنای پارالمپیک روز شنبه (12 فروردین 1396) در مراسم آغاز این پویش حضور یافتند.

ماتسودا این حرکت را «پروژه‌ای عظیم» دانست که در آن «تلفن‌های بی‌استفاده و قدیمی به مدال‌های باارزش ورزشکاران تبدیل می‌شوند.»

کمیتۀ المپیک قصد دارد هشت تن فلز خام را جمع‌آوری کند تا از آن به دو تن فلز باارزش خالص برای ساخت 5 هزار مدال جهت جوایز بازی‌های توکیو دست یابد.

صندوق‌های اخذ ابراز الکترونیکیِ بلااستفاده در سراسر کشور ژاپن دایر شده‌اند و روند جمع‌آوری در بهار 2019 میلادی یا در هر زمانی که هشت تن فلز خام جمع‌آوری شود، ادامه خواهد داشت.

این نخستین بار است که چنین طرح بازیافتی به اجرا گذاشته می‌شود.

یوریکو کویکه، فرماندار توکیو، می‌گوید: «ما این طرح را با هدف ترویج پایداری محیط زیست و نیز افزایش حس مشارکت در مسابقات 2020 آغاز کرده‌ایم. واقعاً هیجان‌انگیز است که تلفن‌های همراه شما به مدال‌های المپیک و پارالمپیک تبدیل می‌شود.»

هزینۀ برگزاری مسابقات المپیک توکیو بیش از 15  میلیارد یورو برآورد شده است.

جمع‌آوری گوشی‌ها و موبایل‌های قدیمی شهروندان و سپس بازیافت آن‌ها، افزون بر کمک به پایداری محیط ‌زیست، نوعی ابتکار عمل برای صرفه‌جویی مالی به شمار می‌آید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku