سازمان ملل دربارۀ هرگونه اقدام نظامی علیه بندر الحدیدۀ یمن هشدار داد

«اسماعیل ولد الشیخ احمد»، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور یمن

سازمان ملل دربارۀ حملۀ احتمالی به بندر راهبردی الحدیده در یمن هشدار داده است.

«اسماعیل ولد الشیخ احمد»، نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور یمن، روز جمعه (11 فروردین 1396) ضمن ابراز نگرانی شدید از عملیات احتمالی سعودی در الحدیدۀ، بندر راهبردی و مهم یمن، تأکید کرد سازمان ملل از هیچ‌گونه عملیات نظامی در بندر الحدیده و اطراف آن حمایت نمی‌کند.

بندر الحدیده که تحت کنترل جنبش مردمی انصار الله یمن قرار دارد، در کنار دریای سرخ و در نزدیکی «باب‌المندب» واقع است و بیش از ۷۰ درصد از واردات مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه یمن از طریق آن وارد می‌شود.

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در یمن همچنین دربارۀ اقدام نظامی احتمالی علیه الحدیده هشدار داد و گفت از این‌که احتمال می‌رود به‌زودی عملیات نظامی در بندر الحدیده صورت گیرد، «به‌شدت نگران است.»

وی گفت: «ما، به‌عنوان سازمان ملل، هیچ‌گونه عملیات نظامی در الحدیده را تایید نمی‌کنیم.»

این هشدار در حالی مطرح شده است که ائتلاف تحت امر عربستان سعودی چند روز قبل تهدید کرد این شهر بندری در غرب یمن را هدف حمله قرار خواهد داد.

ژنرال «احمد العسیری» سخنگوی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن، روز پنجشنبه گفت شهر و بندر الحدیده، هدف‌های آینده حملات این ائتلاف هستند.

تصویری از یک مدرسه که در حملۀ هوایی عربستان سعودی در شهر تعز در جنوب یمن تخریب شده است. (26 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)
تصویری از یک مدرسه که در حملۀ هوایی عربستان سعودی در شهر تعز در جنوب یمن تخریب شده است. (26 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال روزنامۀ واشنگتن‌پست در گزارشی جدید از درخواست جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، برای افزایش مشارکت نظامی واشنگتن در جنگ عربستان علیه یمن خبر داده است.

متیس از کاخ سفید خواسته محدودیت‌های وضع‌شده در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده، را در حمایت از عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در تجاوز به یمن، لغو کند.

نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور یمن در سخنان اخیر خود هشدار داد: «ما اکنون شاهد وخامت اوضاع میدانی هستیم نه صلح، به‌ویژه اینکه صحبت‌هایی درباره مداخله نظامی احتمالی در بندر الحدیده نیز وجود دارد. مداخله نظامی احتمالی در الحدیده خطرات جدی به همراه دارد چراکه الحدیده بزرگ‌ترین بندری است که از طریق آن کمک‌های انسانی به دست یمنی‌ها می‌رسد.»

احمد دربارۀ پیشنهاداتی که به دولت مستعفی و هیئت صنعا برای حل بحران یمن داده بود، گفت: «دولت یمن به نقشه راه به‌ویژه بخش مربوط به ساختار نهاد ریاست‌جمهوری معترض بود اما می‌توان اختلافات دراین‌باره را بر سر میز مذاکرات حل کرد.»

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصار الله، این کشور عربی را هدف حملات هوایی قرار داده است.

گروه موسوم به مرکز قانونی حقوق و توسعۀ یمن  اعلام کرده است در تجاوز نظامی عربستان سعودی علیه این کشور فقیر عربی بیش از 12 هزار و 40 یمنی، ازجمله 2 هزار و 568 کودک و یک هزار و 870 زن، کشته و دستکم 20 هزار نفر زخمی شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku