گزارش: 4 بانک و یک شرکت بیمۀ فرانسوی حامی شهرک‌سازی اسرائیل

تصویری آرشیوی از یک شهرک اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

چندین سازمان حامی حقوق بشر از تأمین مالی شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی از سوی 4 بانک بزرگ فرانسوی و یک شرکت بیمه پرده برداشته‌اند.

گزارشی تحت عنوان «روابط خطرناک: بانک‌های فرانسوی و شهرک‌های اسرائیلی» روز چهارشنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر منتشر شد. فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یک سازمان غیردولتی بین‌المللی حامی حقوق بشر متشکل از 184 سازمان از 112 کشور جهان است.

این گزارش افشا کرد که بانک‌های بی‌ان‌پی پاریبا، سوسیته ژنرال، کردیت اگریکول و گروه بی‌پی‌سی‌ای و همچنین شرکت بیمۀ آکسا با همکاری بانک‌های اسرائیلی در شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی سهیم هستند. بر اساس افشاگری این گزارش، این بانک‌ها «ابزار سیاسی مهمی در شهرک‌سازی و تأمین بودجۀ ساخت‌وساز» در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌آیند.

این 5 شرکت همچنین به تجارت‌هایی مشغول هستند که به توسعۀ شهرک‌سازی از طریق ساخت «مسکن، کارخانه، سازه‌های ارتباطی تلفن و اینترنت یا تجهیزات نظارتی» کمک می‌کنند.

این گزارش که از سوی چندین گروه حامی حقوق بشر از جمله جامعۀ همبستگی فرانسوی- فلسطینی تهیه‌شده، فرانسه را مسئول حمایت غیرمستقیم از شهرک‌سازی رژیم اسرائیل عنوان کرده است.

این گزارش می‌افزاید: «دولت فرانسه باید به این بانک‌ها و شرکت بیمه اعمال فشار کند و از آن‌ها بخواهد تا به حمایتشان (از شهرک‌سازی اسرائیل) پایان دهند.»

همچنین ماریس ارتیگولونگ، معاون فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، از مداخلۀ گروه‌های فرانسوی در «این فعالیت غیرقانونی فقط برای کسب کمی پول بیشتر» انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها به هر قیمتی به دنبال سود هستند.»

بعلاوه دیدیه فاگارت، یکی از اعضای جامعۀ همبستگی فرانسوی- فلسطینی، از گروه‌های فرانسوی خواست تا «پول خود را از تجارت در ارتباط با شهرک‌سازی با اسرائیل خارج کنند».

گفتنی است، سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی می‌دانند چراکه این شهرک‌ها در مناطق اشغال‌شدۀ اسرائیل پس از جنگ سال 1967 ساخته‌شده و بر اساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت‌وساز در مناطق اشغال‌شده ممنوع است.

حدود 600 هزار اسرائیلی در بیش از 230 شهرک غیرقانونی که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری از جمله شرق بیت‌المقدس ساخته است، زندگی می‌کنند.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه به پایتختی بیت‌المقدس هستند. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شدۀ 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از این جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku