News   /   اروپا   /   تلگرام

هشدار روسیه به امریکا دربارۀ سامانه‌های ضد موشکی

ورود سامانۀ موشکی تاد امریکا به کرۀ جنوبی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ستاد کل ارتش روسیه دربارۀ گسترش سامانه‌های ضد موشک بالستیک امریکا در اروپا و ناوهایی که نزدیک مرزهای روسیه گشت‌زنی می‌کنند، هشدار داد و گفت این سامانه‌ها قابلیت حملۀ اتمی امریکا به روسیه را ایجاد می‌کند.

ویکتور پوزنیخیر، معاون فرمانده عملیاتی ستاد کل ارتش روسیه، در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: «حضور سامانه‌های ضد موشک بالستیک امریکا در اروپا و ناوهای مجهز به سامانۀ ضد موشک بالستیک در دریاها و اقیانوس‌های نزدیک سرزمین روسیه، قابلیت‌ها برای حملۀ موشکی اتمی علیه روسیه را افزایش می‌دهد.»

این فرمانده ارشد ارتش روسیه هشدار داد سامانه‌های موشکی امریکا در مناطق مختلف جهان موجب ایجاد یک مسابقۀ تسلیحاتی جدید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که این سامانه‌های موشکی در آلاسکا، رومانی و لهستان مستقر شده است که به توان بازدارندگی اتمی روسیه لطمه خواهد زد.

امریکا همچنین به بهانۀ مقابله با موشک‌های بالستیک کرۀ شمالی، سامانۀ موشکی تاد را در کرۀ جنوبی مستقر کرده که این موضوع اعتراض و خشم روسیه و چین را به دنبال داشته است.

بر اساس برآورد روسیه، امریکا تا سال 2020 بیش از یک هزار موشک ره‌گیر در اختیار خواهد داشت که این موضوع تهدیدی واقعی برای توانمندی‌های موشکی روسیه به شمار می‌آید.

تصویری آرشیوی از یک فروند ناو امریکایی در دریای سیاه

پوزنیخیر گفت: «استقرار سامانه ضد موشک بالستیک در سطح جهان آستانۀ استفاده از تسلیحات اتمی را کاهش می‌دهد، زیرا این سامانه‌ها با استفاده از تسلیحات استراتژیک تحت چتر حمایتی سامانۀ ضد موشک بالستیک، توهم مصونیت را برای امریکا ایجاد می‌کند.»

وی افزود: «سپر موشکی ضد بالستیک نماد گسترش نیروهای موشکی و آغازگر مسابقۀ تسلیحاتی جدید است.»

این فرمانده روس خاطرنشان کرد امریکا مدعی است به بهانۀ مقابله با تهدیدهای کرۀ شمالی و ایران این اقدامات را انجام می‌دهد اما در حقیقت واشنگتن تلاش دارد با این اقدامات امنیت جهانی را زیر سؤال ببرد تا نسبت به روسیه و چین برتری یابد.

وی همچنین هشدار داد ادامۀ روند استقرار سامانه‌های ضد موشک بالستیک «فرصت مذاکره بر سر کاهش تسلیحات اتمی را کاهش می‌دهد».

این اظهارات در حالی مطرح شد که تنش میان مسکو و قدرت‌های غربی از بیش از دو سال پیش و پس از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.

جمهوری کریمه در مارس ۲۰۱۴ (اسفند 1392) برای پیوستن دوباره به روسیه همه‌‏پرسی برگزار کرد و با کسب اکثریت قاطع آرای ساکنان منطقه، جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه را اعلام کرد.

کی‌یف و متحدان اروپایی آن نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نشناختند و مسکو را به تنش‌زایی و افزایش بحران در شرق اوکراین متهم ‌کردند. این موضوع به اعمال تحریم و نمایش قدرت علیه روسیه منجر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku