News   /   گزارش

گزارش اختصاصی از پیامدهای حمله در لندن

حضور نیروهای پلیس لندن روی پل وست‌مینستر (عکس از رویترز)

در پی حملۀ تروریستی در پایتخت بریتانیا و اعلام شدن هویت مهاجم، نخست‌وزیر این کشور با سخنرانی در مجلس اطلاعات بیشتری را در اختیار نمایندگان قرار داده است.

خالد مسعود، مهاجم 52 سالۀ حملۀ اخیر در شهر لندن، روز چهارشنبه با خودروی خود عابرانی را که در پیاده‌روی پل وست‌مینستر در مجاورت مجلس بریتانیا در حال حرکت بودند، زیر گرفت و پس از کوبیدن خودروی خود به حصارهای اطراف ساختمان مجلس با چاقو یک مأمور پلیس را کشت.

مسعود که به ضرب گلولۀ نیروهای پلیس کشته شد، برای نهادهای امنیتی بریتانیا فردی شناخته‌شده بود.

این حمله که بعد از عملیات‌های انتحاری سال 2005 لندن مرگبارترین حمله در این شهر محسوب می‌شود، به کشته شدن چهار نفر از جمله فرد مهاجم و مجروح شدن حدود 40 تن دیگر منجر شد.

امدادرسانی مردم به یکی از مجروحان حملۀ تروریستی در لندن (عکس از رویترز)

امینه تیلور، خبرنگار پرس‌تی‌وی در لندن، گزارش می‌دهد.

لندن به آرامی در حال کنار آمدن با پیامدهای هولناک حملۀ تروریستی در مجاورت مجلس بریتانیاست که چهار کشته و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.

در تحولات سریعی که بعد از حملۀ عصر چهارشنبه رخ داد هویت خالد مسعود، مهاجم 52 ساله ساکن شهر کنت، اعلام شد. پلیس معتقد است او به تنهایی اقدام کرده و داعش نیز مدعی شده او یکی از سربازانش بوده است.

پش از آنکه هویت مهاجم به طور علنی اعلام شود ترزا می به قربانیان و مجروحان ادای احترام کرد و تلاش کرد از نگرانی های مردم بکاهد.

ادای احترام نمایندگان مجلس بریتانیا به قربانیان حملۀ تروریستی لندن (عکس از رویترز)

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در صحن مجلس این کشور گفت: «سطح تهدید در بریتانیا وخیم است و این بدان معناست برای مدتی احتمال وقوع حمله بسیار بالاست. این دومین سطح تهدید است. بالاترین سطح تهدید، سطح بحرانی است و بدان معناست که اطلاعات مشخصی در خصوص یک حملۀ قریب‌الوقوع در دست است. از آنجایی که چنین اطلاعاتی در اختیار نداریم، نهاد اطلاعاتی تحلیل تررویسم کشور تصمیم گرفت که سطح تهدید بعد از حملۀ دیروز تغییر نکند.»

کریس بامبری، تحلیلگر مسائل سیاسی، یکی از افرادی بود که در هنگام وقوع این حادثۀ غم‌انگیز در ساختمان مجلس حضور داشت.

بامبری خاطر نشان کرد: «آنچه دیروز اینجا رخ داد قابل توجیه نیست. یک نفر با خودروی خود گردشگران را زیر گرفت. یک معلم در مسیر رفتن به مدرسه برای بردن کودکان خود کشته شد و یک پلیس بی سلاح نیز جان باخت. این رویدادها از بُعد اخلاقی قابل توجیه نیست. اگر متأسفانه فرد عامل این اقدامات مسلمان باشد – ببینیم چه می‌شود ولی اگر مسلمان بود – بدانیم که هیچ کدام از این اقدامات در اسلام پذیرفته و بخشودنی نیست.»

ساکنان لندن با روشن کردن شمع به قربانیان این حمله ادای احترام کردند. (عکس از رویترز)

وی ادامه داد: «این حادثه قطعاً هولناک بود ولی در عین حال چندین نفر همین نکته را داخل مجلس به من اعلام کردند که دیروز در حمله‌های هوایی امریکا در سوریه یک مدرسه ویران شد و دانش‌آموزان کشته شدند. در حالی که اینگونه حوادث در اینجا ناخوشایند است ما شاهدیم که حوادثی بسیار بدتر با تلفات بیشتر روزانه در عراق، لیبی و یمن رخ می‌دهد و من معتقدم بیان این موضوع که زندگی همه اهمیت دارد، مسئله‌ای مهم است.

در ساعات و روزهای آتی تصویر واضح‌تری از آنچه روی پل وست‌مینستر و در مجاورت ساختمان مجالس رخ داد، مشخص خواهد شد . البته این حادثه بدان معناست که تدابیر امنیتی و حضور نیروهای پلیس در سراسر پایتخت حتماً تشدید خواهد شد. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، پیش از این گفته بود که سطح تهدید در حالت وخیم باقی خواهد ماند.

در حالی که سرنوشت قربانیان بیشتری برای عموم مردم مشخص می‌شود، تحقیقات گسترده‌تری دربارۀ مهاجم و انگیزه‌های وی انجام خواهد شد.

 

 استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku