«عربستان در یمن یک قتل‌عام علنی به راه انداخته است»

یک کودک یمنی در اردوگاهی در حومۀ صنعا، پایتخت یمن، منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه است، 26 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند عربستان سعودی یک «قتل‌عام علنی» علیه غیرنظامیان یمنی به راه انداخته است.

ژان پیر دلومیر، عضو گروه «هندیکپ اینترنشنال» به همراه 5 گروه امدادرسان دیگر چهارشنبه (2 فروردین) در یک بیانیۀ مشترک اعلام کردند: «بمب‌هایی که هر روز در یمن فرود می‌آیند به‌منزلۀ توهینی مطلق به حیات غیرنظامیان هستند. تیم‌های ما هر روز وقتی برای یافتن افراد تلاش می‌کنند، شاهد درد و رنج جسمی و روانی غیرنظامیان آسیب‌دیده هستند. این قتل‌عام علنی غیرقابل‌تحمل است و شایستۀ دوران ما نیست.»

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل نیز پنجشنبه (3 فروردین) از امریکا و بریتانیا به علت ارسال سلاح برای عربستان سعودی به‌شدت انتقاد کرد.

این گروه حقوق بشر اعلام کرد واشنگتن و لندن از آغاز حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن درمجموع تسلیحاتی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار برای ریاض ارسال کرده‌اند که بیش از 10 برابر کمک‌های بشردوستانه‌ای است که در همین دورۀ زمانی برای یمن ارسال شده است.

 طبق اعلام گروه‌های حقوق بشر، حدود 19 میلیون یمنی یا 60 درصد جمعیت این کشور با سوءتغذیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از این تعداد 3 میلیون زن و کودک سوءتغذیۀ شدید دارند.

مدیر یکی دیگر از گروه‌های امدادرسان نیز در یک کنفرانس خبری در پاریس با اشاره به اینکه حملات هوایی عربستان زیرساخت‌های حمل‌ونقل را در یمن «تا حدی یا کاملاً نابود» و دسترسی به بندرها و فرودگاه‌ها را دشوار کرده است گفت یمن «یکی از کشورهایی است ... که گروه‌های امدادی بیشترین مشکلات را در آن دارند.»

وی افزود حضور گروه تروریستی القاعده در یمن نیز یک تهدید امنیتی بزرگ برای این کشور به شمار می‌رود.

القاعده در سایۀ حملات عربستان به یمن جای پای خود را در این کشور فقیر عربی تقویت کرده است.

ویرانه‌های حاصل از تهاجم هوایی عربستان سعودی به یمن (عکس از رویترز)
ویرانه‌های حاصل از تهاجم هوایی عربستان سعودی به یمن (عکس از رویترز)

ریاض برای جلوگیری از ارسال محموله‌های کمکی برای غیرنظامیان یمنی این کشور را محاصرۀ زمینی و دریایی کرده است.

بیشتر بخوانید:

«بیش از 60 درصد یمنی‌ها در آستانۀ قحطی»

در بیانیۀ مشترک گروه‌های حقوق بشر همچنین از ریاض به علت هدف قرار دادن تصادفی غیرنظامیان یمنی با استفاده از بمب‌های ممنوعۀ خوشه‌ای به‌شدت انتقاد شد.

این گروه‎ها ازجمله «پزشکان جهان» و «همبستگی بین‌المللی» در بیانیۀ مشترک خود از احتمال فروپاشی قریب‌الوقوع زیرساخت‌های بهداشتی یمن خبر دادند.

طبق اعلام گروه‌های یادشده، از اکتبر سال گذشتۀ میلادی تاکنون حدود 20 هزار یمنی به وبا مبتلا شده‌اند و حدود 100 نفر از آنان جان باختند.

سازمان ملل از کشته شدن بیش از 10 هزار یمنی و مجروح شدن 40 هزار نفر دیگر در حملات عربستان خبر داده‌اند.

این در حالی است که منابع محلی یمن آمار تلفات ناشی از حملات عربستان به کشورشان را تاکنون بیش از 12 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku