News   /   آمريکا   /   تلگرام

رئیس پیشین سی‌آی‌ای: ترامپ باید از اوباما عذرخواهی کند

لئون پانه‌تا، رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (تصویر آرشیوی)

رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سی‌آی‌ای) می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی این کشور، باید به خاطر اتهاماتی که علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، مطرح کرده است، از اوباما عذرخواهی کند.

دونالد ترامپ 14 اسفند 1395 در توییتر مدعی شده بود اوباما در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 دستور شنود مکالمه‌های تلفنی وی را در برج ترامپ صادر کرده است.

جیمز کامی، رئیس ادارۀ پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) این ادعاها را غیرواقعی توصیف کرده است.

رئیس‌جمهور امریکا در شرایطی این ادعاها را مطرح کرده بود که تحقیقاتی در خصوص روابط احتمالی تیم انتخاباتی وی با روسیه و نقش احتمالی مسکو در موفقیت ترامپ در دست انجام است.

جیمز کامی، رئیس ادارۀ پلیس فدرال امریکا (تصویر آرشیوی)

جیمز کامی، رئیس ادارۀ پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) دوشنبه برای ارائه توضیحات دربارۀ این ادعاها در کمیتۀ اطلاعاتی مجلس نمایندگان حضور یافت و تأکید کرد هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای ترامپ یافت نشده است.

کامی با بیان اینکه وزارت دادگستری امریکا نیز مدرکی برای اثبات این ادعاها ندارد، خاطر نشان کرد: «من اطلاعاتی که این توییت‌ها را تأیید کند، در اختیار ندارم.»

در پی اظهارات رئیس ادارۀ پلیس فدرال امریکا و دیگر مقام‌هایی که در رأس این تحقیقات هستند، لئون پانه‌تا، رئیس پیشین سی‌آی‌ای، ترامپ را به «عذرخواهی» از اوباما فراخواند.

پانه‌تا تصریح کرد: «معتقدم که ما باید به این قضیه فیصله دهیم. بر این باورم که رئیس و دیگر اعضای کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا و هم اینک رئیس اف‌بی‌آی اعلام کرده‌اند که هیچ مدرکی دال بر دستور اوباما برای شنود پیدا نشده است.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا (تصویر آرشیوی)

وی ادامه داد: «به نظرم وضعیت این پرونده مشخص است. همانطور که می‌دانید، آقای رئیس‌جمهور ادعاهایی غیرواقعی مطرح کرد که (این ادعاها) به اثبات نرسید. او سپس درخواست کرد تا تحقیقاتی انجام شود که ما نیز انجام دادیم. در این تحقیقات مشخص شد که آن اتهام‌ها واقعیت ندارد.»

رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی امریکا افزود: «معتقدم وقت آن رسیده که رئیس‌جمهور مسئولیت‌پذیری خود را به عنوان رئیس‌جمهور امریکا نشان دهد، به اشتباه خود اعتراف کند، به خاطر حرف‌هایش از اوباما عذرخواهی کند و اجازه دهد همه به کار خود... برای رسیدگی به دیگر موارد مهم... از جمله مسئلۀ خدمات درمانی، قاضی جدید دیوان عالی و مسائل مربوط به بودجه و مهاجرت ادامه دهند. مسائل بسیار مهمی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنیم.»

ادامه تحقیقات دربارۀ رابطۀ احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه

رئیس اف‌بی‌آی همچنین اعلام کرد احتمال ارتباط میان دولت روسیه و اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ در حال بررسی است.

وی خاطر نشان کرد تحقیقاتی در خصوص «ماهیت هرگونه ارتباط میان اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه و برقراری هرگونه هماهنگی میان ستاد ترامپ و تلاش‌های روسیه» در حال انجام است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (تصویر آرشیوی)

کامی گفت: «با مجوز وزارت دادگستری تائید می‌کنم که اف‌بی‌آی به عنوان بخشی از تلاش ضداطلاعات ما، در حال تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ است.»

رئیس ادارۀ پلیس فدرال امریکا تأکید کرد در این تحقیقات بررسی می‌شود که آیا «جرمی» رخ داده است یا نه.

پانه‌تا نیز دربارۀ موضوع دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهور امریکا در سال گذشتۀ میلادی گفت: «معتقدم آنچه روسیه در انتخابات گذشته انجام داد مسئلۀ بسیار مهمی است و از این جهت حائز اهمیت است که یک دشمن سعی کرد از طریق هک کردن سیستم‌های ما، مستقیماً بر انتخابات ما اثر بگذارد... فارغ از دموکرات یا جمهوری‌خواه بودن، ما نمی‌توانیم به دیگر کشورها اجازه دهیم در فرایند انتخاباتی ما دخالت کنند. آنها در حال حاضر مشغول انجام اقدامات مشابه در انتخابات دیگر کشورها هستند. پس اینکه بدانیم آنها دقیقاً چه کاری انجام داده‌اند، آیا تبانی صورت گرفته است یا خیر و اینکه بتوانیم تحقیقات را انجام دهیم و از آن درس بگیریم، واقعاً اهمیت دارد.»

گزارش محرمانۀ دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا که در ژانویه منتشر شده بود، حکایت از آن داشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به پیروز شدن ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا کمک کرده است؛ ترامپ و مسکو این اتهام را رد کرده‌اند.

در همین راستا، رئیس‌جمهور امریکا در آستانۀ نشست کمیته اطلاعاتی در خصوص رابطه احتمالی میان ترامپ و مسکو، این مسئله را «خبری جعلی» توصیف کرده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku