News   /   اروپا   /   تلگرام

تهدید اردوغان به لغو توافق پناه‌جویان با اروپا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با بالاگرفتن تنش میان آنکارا و اروپا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تهدید کرده توافق بحث‌برانگیز با اتحادیۀ اروپا را برای مقابله با ورود موج پناه‌جویان به قارۀ اروپا لغو کند.

اردوغان روز پنج‌شنبه در سخنانی تلویزیونی گفت اتحادیۀ اروپا باید این توافق را که در مارس 2016 به‌منظور مقابله با موج ورود پناه‌جویان به اروپا در ازای کمک‌های مالی و سیاسی به آنکارا منعقد شد، «فراموش» کند.

اردوغان همچنین اتحادیۀ اروپا را به پایبند نبودن به وعده‌هایش برای اعطای حق سفر بدون روادید به اتباع ترکیه به کشورهای اروپایی متهم کرد.

وی همچنین از حکم اخیر دیوان عالی اتحادیۀ اروپا در محدود کردن استفاده از حجاب، انتقاد کرد و این دیوان را به آغاز جنگ «صلیبی» علیه اسلام متهم کرد.

وی تصریح کرد: «دیوان اتحادیۀ اروپا، دیوان دادگستری اروپا، برادران گرامی من، جنگی صلیبی علیه اسلام به راه انداخته‌اند.»

دیوان دادگستری اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد اگر شرکتی قوانین داخلی مبنی بر ممنوعیت «هرگونه نشانۀ سیاسی، فلسفی یا مذهبی» مانند به سر کردن روسری داشته باشد، اجرای این قوانین مانعی ندارد.

اردوغان پرسید: «آزادی مذهب کجاست؟ شرم بر قوانین اتحادیۀ اروپا، شرم بر ارزش‌های شما، شرم بر قانون و عدالت شما.»

وی گفت: «اروپا در حال بازگشت به ‌روزهای قبل از جنگ جهانی دوم است.»

انتظار اروپا از ترکیه؛ اجرای توافق پناه‌جویان

در همین حال کمیسیون اروپایی، شاخۀ اجرایی مستقل اتحادیۀ اروپا، روز پنج‌شنبه گفت این اتحادیه از ترکیه انتظار دارد تا به توافق بر سر ممانعت از ورود پناه‌جویان به اروپا احترام بگذارد.

مارگاریتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپایی، گفت: «ما متعهد به اجرای بیانیۀ اتحادیۀ اروپا – ترکیه هستیم ... این توافقی بر اساس اعتماد دوجانبه است ... انتظار داریم که دو طرف به تعهدات خود پایبند بمانند.»

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه (چپ)، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتقاد اولاند و مرکل از اظهارات اردوغان

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنج‌شنبه در گفتگویی تلفنی، اظهارات اردوغان در زمینۀ مقایسۀ اروپا با آلمان نازی را محکوم کردند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیۀ مشترک اولاند و مرکل اعلام کرد دو طرف «مقایسه با نازیسم و بیانیه‌های پرخاشگرانۀ علیه آلمان و دیگر کشورهای عضو (اتحادیۀ اروپا) را غیرقابل‌قبول خواندند.»

 تیره شدن روابط بلغارستان و ترکیه

در تحولی دیگر، بلغارستان روز پنج‌شنبه سفیر خود را از ترکیه فراخواند؛ اگرچه وزارت امور خارجۀ بلغارستان به جزئیات بیشتری دربارۀ این موضوع اشاره نکرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که بلغارستان در پی حمایت سفیر ترکیه در صوفیه از حزب دوست، حزب طرفدار ترکیه، وی را برای ادای توضیحات بیشتر فراخواند. دور دوم انتخابات پارلمانی بلغارستان 26 مارس برگزار خواهد شد.

صوفیه همچنین آنکارا را به «مداخلۀ مستقیم در امور داخلی بلغارستان» با تشویق 60 هزار شهروند بلغار ساکن ترکیه برای رأی دادن به حزب دوست، متهم کرد.

چاووش اوغلو: لیبرال‌ها یا فاشیست‌های هلند تفاوتی ندارند

در تحولی مرتبط، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، گفت «هیچ تفاوتی» میان لیبرال‌های حاکم در هلند با حزب «فاشیست» به رهبری خیرت ویلدرز وجود ندارد و «آن‌ها طرز فکر مشابهی دارند».

اظهارات چاوش اوغلو یک روز پس از برگزاری انتخابات هلند مطرح شد.

پس از شمارش 99 درصد آراء، حزب لیبرال هلند به رهبری مارک روته، نخست‌وزیر این کشور، 33 کرسی و حزب ویلدرز 20 کرسی پارلمان را به دست آوردند؛ پارلمان هلند 150 کرسی دارد.

مارک روته، نخست‌وزیر (راست)، خیرت ویلدرز، رهبر حزب راست افراطی هلند (عکس از خبرگزاری رویترز)

وی خطاب به رهبران اروپایی گفت: «شما به کجا می‌روید؟ شما روند فروپاشی اروپا را آغاز کردید و اروپا را به لب پرتگاه برده‌اید. به‌زودی جنگی مذهبی در اروپا آغاز خواهد شد.»

چاوش اوغلو همچنین درک آمستردام از «انسانیت، دموکراسی و آزادی» را زیر سؤال برد و گفت ترکیه در برابر اقدامات اخیر هلند ساکت نخواهد نشست.

مناقشۀ ترکیه با کشورهای اروپایی پس از آن شروع شد که آلمان و هلند از ورود وزرای ترکیه برای برگزاری اجتماعاتی در حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی این کشور ممانعت به عمل آوردند؛ این همه‌پرسی سیستم حکومتی ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تغییر خواهد داد.

رئیس‌جمهور ترکیه کشورهای اروپایی را به انجام اقداماتی مانند «نازی‌ها» متهم کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku