News   /   گزارش

گزارش: افزایش انتقادها از اقدامات ضد تروریستی اروپا

نمایی از پارلمان اروپایی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در آستانۀ اولین سالگرد حملات تروریستی بروکسل که 32 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، مباحث امنیتی و مبارزه با تروریسم موضوع بحث و گفتگوی نمایندگان پارلمانی اروپایی بود.

بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپایی نسبت به نحوۀ واکنش اتحادیۀ اروپا به تهدید تروریسم در کشورهای عضو این اتحادیه معترض بودند.

جروم هیوز، خبرنگار پرس تی‌وی در بروکسل، در این رابطه گزارش می‌دهد:

نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شدۀ نمایندگان پارلمان اروپا دربارۀ اقدامات ضد تروریسم در این اتحادیه، چندان موجب دلگرمی شهروندان اروپایی نخواهد شد. این جلسه در اولین سالگرد بمب‌گذاری‌های انتحاری بروکسل در 22 مارس سال گذشته برگزار شد.

روبرتا متسولا، نمایندۀ پارلمان اروپا از مالت، گفت: «تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو باید افزایش یابد و لازم است اطمینان حاصل کنیم کلیۀ نهادهای امنیتی‌مان همۀ ابزارها و منابع موردنیاز را در اختیار دارند.»

پس‌ازآنکه 3 داعشی بمب همراه خود را در فرودگاه زوانتم و ایستگاه متروی مالبیک بروکسل منفجر کردند، 32 غیرنظامی بی‌گناه کشته و بیش از 300 تن زخمی شدند. مشخصاً اقدامات کافی در اتحادیۀ اروپا برای جلوگیری از حملات بیشتر صورت نگرفته است.

تانجا فاجون، نمایندۀ پارلمان اروپا از اسلوونی، گفت: «ما باید اقدامات بیشتری برای ترمیم شکاف اجتماعی اروپا انجام دهیم. مبارزه با افراط گری، همگرایی اجتماعی و آموزش باید در کانون راهبرد مبارزه با تروریسم قرار گیرد.»

به گفتۀ کارشناسان، اتحادیۀ اروپا در برابر حملات تروریستی بسیار آسیب‌پذیر است.

اوگنیا ووزدوا، کارشناس امنیتی، مرکز امنیت و اطلاعات استراتژیک اروپا، گفت: «امروز به‌هیچ‌وجه امکان حذف کامل تهدید تروریسم وجود ندارد. همۀ اقداماتی که امروز بکار گرفته‌شده، به بهبود شرایط امنیتی در 10 تا 15 سال آینده کمک خواهد کرد.»

گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند از زمان حملات پاریس و بروکسل، مسلمانان به‌ویژه مردان جوان از طرف مقامات اتحادیۀ اروپا در معرض اقدامات و رفتارهای تبعیض‌آمیز قرار گرفته‌اند. نمایندگان پارلمان اتحادیۀ اروپا می‌گویند اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه، غیر سازنده است.

مالین بیورک، نمایندۀ پارلمان اروپا از سوئد، گفت: «من شاهد تمرکز یک‌جانبه بر امنیت نظامی و فناوری مراقبتی هستم و فکر می‌کنم این رویه کوته‌بینانه و ناکارآمد است.»

دیمیتریس اوراموپولوس، کمیسر امور داخلی اتحادیۀ اروپا، از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته تا همۀ اقدامات ضد تروریستی را که تاکنون بر سر آن توافق شده است، انجام دهند.

چهارشنبۀ آینده، اولین سالگرد حملات بروکسل است. مراسم‌های مردمی زیادی برنامه‌ریزی ‌شده است تا در این روز در اینجا در پایتخت بلژیک برگزار شود. این مراسم‌ها فرصت بسیار مهمی برای مردم فراهم می‌آورد تا (به قربانیان) ادای احترام کنند اما این مراسم‌ها کابوسی لجستیک برای مقامات امنیتی خواهد بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku