News   /   آمريکا

اعتراض گستردۀ برزیلی‌ها علیه تدابیر ریاضتی دولت

معترضان در سائوپائولو علیه تدابیر ریاضتی دولت تظاهرات کردند، 25 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ده‌ها هزار نفر با برپایی راهپیمایی‌های اعتراضی در سراسر برزیل مخالفت شدید خود را با تدابیر ریاضتی میشل تمر، رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرده‌اند.

این راهپیمایی‌ها چهارشنبه (25 اسفند) در بیش از 20 شهر در سراسر برزیل برگزار شد که به گفتۀ سازمان‌دهی کنندگان، بزرگ‌ترین راهپیمایی در سائوپائولو، پرجمعیت‌ترین شهر این کشورصورت گرفت. در این تظاهرات ده‌ها هزار معترض با سردادن شعارهای ضد دولتی کناره‌گیری فوری تمر را خواستار شدند.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل، در این مراسم گفت تمر قصد دارد «به دستاوردهای طبقۀ کارگر در چند سال گذشته خاتمه دهد.»

وی افزود معترضان «تنها زمانی به اعتراض خود پایان می‌دهند که دولت را به‌صورت دموکراتیک انتخاب کنند.» تمر که در دورۀ ریاست‌جمهوری دیلما روسف، رئیس‌جمهور سابق برزیل، معاون وی بود پس از استیضاح و برکناری روسف به علت تخلف مالی در اوت سال گذشتۀ میلادی، به‌طور خودکار قدرت را در دست گرفت.

روسف که پس از لولا به ریاست‌جمهوری برزیل رسیده بود با رد این اتهامات استیضاح خود را یک «کودتا» خوانده است. تمر در زمان محاکمۀ روسف برای برکناری وی از قدرت تلاش زیادی انجام داد.

لولا که از سال 2003 تا 2011 میلادی به مدت دو دوره رئیس‌جمهور برزیل بود قصد دارد بار دیگر در انتخابات که قرار است سال آیندۀ میلادی برگزار شود نامزد شود. نتایج نظرسنجی‌ها از پیشتازی وی در انتخابات حکایت می‌کند.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل، (چپ) در جمع معترضان در سائوپائولو سخنرانی کرد، 25 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل، (چپ) در جمع معترضان در سائوپائولو سخنرانی کرد، 25 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تمر در قالب بخشی از سیاست‌های ریاضتی خود پیشنهاد کرده خدمات رفاه اجتماعی و مزایای بازنشستگی محدود شود و سن بازنشستگی نیز از 65 به 70 سال افزایش یابد. در صورت اجرای این طرح برزیل بالاترین سن بازنشستگی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

معترضان برزیلی ازجمله آموزگاران، کارگران و فعالان اجتماعی می‌گویند تغییرات جدید تمر، امنیت شغلی کارگران را کاهش می‌دهد و پیشنهادهای وی برای بازنشستگان عدۀ زیادی از افراد را مجبور می‌کند برای بهره‌مندی از منافع کامل بازنشستگی حداقل دورۀ فعالیت شغلی خود را افزایش دهند.

بااین‌وجود، مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند اجرای این سیاست‌ها به احیای اقتصاد برزیل منجر می‌شود.

راهپیمایی در ریودوژانیرو نیز به خشونت کشیده شد و برخی از معترضان با پلیس درگیر شدند. آن‌ها علاوه بر پرتاب کردن سنگ به‌سوی نیروهای پلیس، سطل‌های زباله را نیز به آتش کشیدند. پلیس برای کنترل و متفرق کردن جمعیت اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده کرد.

در برازیلیا، پایتخت برزیل، حدود 5 هزار نفر مقابل ساختمان وزارت دارایی تظاهرات کردند و شعارهای ضد دولتی سردادند. آن‌ها سپس به این ساختمان یورش بردند و ضمن اشغال آن خساراتی به این محل وارد کردند.

مردم برزیل در چند هفتۀ گذشته با برپایی اعتراضات فلج‌کننده در شهرهای این کشور توقف اجرای تدابیر ریاضتی دولت را خواستار شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku