اردوغان: تنش سیاسی با هلند با عذرخواهی رفع نمی‌شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی میان آنکارا و آمستردام، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد معذرت‌خواهی هلند برای رفع اینگونه تنش‌ها کافی نیست.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه در مراسمی در پایتخت این کشور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، را به حمله به ترکیه مشابه آنچه در هلند رخ داد، متهم کرد.

نیروهای پلیس هلند برای متفرق کردن مردمی که در اعتراض به جلوگیری از ورود مقام‌های ترک به هلند در اطراف کنسولگری ترکیه در شهر روتردام گردهم آمده بودند از سگ‌ها و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کردند.

اردوغان با تأکید بر اینکه مرکل «هیچ تفاوتی با هلند» ندارد از اتباع ترک مقیم کشورهای اروپایی درخواست کرد در انتخابات آتی کشورهای اروپایی به «دولت و نژادپرستان» رأی ندهند.

وی خاطر نشان کرد: «فردا در هلند انتخابات برگزار می‌شود. یکی از احزاب نژاد پرست برای پیشتازی تلاش می‌کند و دیگری نیز حزب حاکم کنونی است. من نیز به برادران خارجی، ترک و مسلمان مقیم این کشور توصیه می‌کنم که به این دو حزب رأی ندهند.»

درگیری پلیس هلند و ترک‌های مقیم این کشور در شهر روتردام (خبرگزاری فرانسه)

اردوغان افزود: «فاشیسم که اکنون ماهیت زشت خود را در اروپا نشان داده، تمامی مسلمانان و خارجیانی را که در اروپا زندگی می‌کنند، هدف قرار داده است.»

این مقام ترک تصریح کرد دولت آنکارا «با استفاده از سازمان همکاری اسلامی... و همچنین سایر ظرفیت‌های موجود به مبارزه با بیگانه ستیزی، نژادپرستی و اسلام هراسی سرعت بیشتری» خواهد داد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین هلند را مسئول یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌ها در اروپا خواند و گفت: «ما هلند و هلندی‌ها را از کشتار سربرنیتسا می‌شناسیم. ما از کشتار هشت هزار بوسنیایی در آنجا می‌دانیم ذات آنها چقدر فاسد است.»

اردوغان اظهار داشت: «هلند روز شنبه با نشان دادن حمایت از ترور، به شدت به اتحادیه اروپا و ارزش‌های آن که دیگر بلوک قوانین و آزادی‌ها نیست، خدشه وارد کرد.»

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، با انتقاد از سخنان اردوغان دربارۀ مسئولیت هلند در کشتار سربرنیتسا گفت: «او به متشنج کردن وضعیت ادامه می‌دهد.» روته همچنین سخنان رئیس‌جمهور ترکیه را «دروغ تاریخی مشمئزکننده» عنوان کرد.

تجمع مردم ترکیه در مقابل کنسولگری هلند در شهر استانبول (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت ترکیه تمامی روابط سیاسی سطح بالا را با دولت هلند به حالت تعلیق درآورده است.

این در حالیست که اتحادیۀ اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از ترکیه خواسته بودند تا مسیر کاهش تنش با هلند را در پیش گیرد.

مقام‌های هلندی شنبه هواپیمای حامل مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، را به هلند راه ندادند. همچنین فاطمه بتول سایان کایا، وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه، که از طریق زمینی به مرز هلند رسیده بود، در شهر روتردام بازداشت و سپس به مرز آلمان بازگردانده شد.

هدف مقام‌های ترک از رفتن به هلند، برگزاری سخنرانی‌های تبلیغاتی در این کشور به منظور جلب حمایت ترک‌های مقیم هلند برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی 27 فروردین است.

در پی ممانعت از ورود مقام‌های ترک به هلند، محوطه اطراف کنسولگری ترکیه در شهر روتردام به صحنه درگیری میان نیروهای پلیس و بیش از هزار تبعه ترک حاضر در این منطقه تبدیل شد.

وضعیت در مقابل ساختمان کنسولگری هلند در ترکیه نیز پرتنش بود و معترضان خشمگین پرچم هلند را از کنسولگری این کشور در استانبول پایین آورده و به جای آن پرچم ترکیه را برافراشتند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku