News   /   اروپا   /   تلگرام

ناتو و اروپا خواستار کاهش تنش میان ترکیه و هلند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اتحادیۀ اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ترکیه خواستند تا مسیر کاهش تنش با هلند را در پیش گیرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، و یوهانس هان، کمیسر گسترش اتحادیۀ اروپا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از آنکارا خواستند تا «از اقدامات و بیانیه‌های تند که موجب وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شود، اجتناب کند.»

این بیانیه دو روز پس از آن صادر شد که مقامات هلند از ورود هواپیمای حامل مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، به شهر روتردام برای حضور در اجتماعی در حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه ممانعت به عمل آوردند. این همه‌پرسی قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، را افزایش می‌دهد و سیستم حکومتی این کشور را از پارلمانی به ریاستی تغییر می‌دهد.

این اقدام آمستردام، موجب بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور شد. اردوغان روز یکشنبه مقامات هلند را «فاشیست» و «بازماندگان نازی‌ها» عنوان کرد.

اندکی پس از اظهارات تند اردوغان، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، گفت آنکارا باید به خاطر مقایسۀ هلند با نازی‌ها عذرخواهی کند.

ترکیه نیز در اقدامی متقابل، روز یکشنبه سفارت هلند در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول را به دلایل «امنیتی» بست و از سفیر هلند خواست تا برای مدتی در سفارتخانه حضور پیدا نکند.

پیش‌تر نیز چندین اجتماع در حمایت از اصلاحات قانون اساسی ترکیه در شهرهای مختلف آلمان لغو شده بود که این اقدامات خشم مقامات آنکارا را به دنبال داشت.

بیانیۀ اتحادیۀ اروپا می‌افزاید: «در پی تنش روزهای اخیر میان ترکیه و برخی اعضای اتحادیۀ اروپا، ضروری است که از هرگونه تشدید تنش اجتناب و راهی برای آرام کردن شرایط پیدا شود.»

همچنین ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، از آنکارا و آمستردام خواست تا مناقشۀ موجود را حل‌وفصل کنند.

وی همچنین از همه اعضای ناتو خواست تا به یکدیگر احترام بگذارند و گفت تمرکز باید بر همۀ مواردی باشد که موجب یکپارچگی اعضا می‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

انتقاد نخست‌وزیر هلند از رویۀ ترکیه

نخست‌وزیر هلند نیز روز دوشنبه در نشستی خبری در روتردام گفت کشورش «هرگز تحت تهدید از سوی دولت ترکیه مذاکره» نخواهند کرد.

با افزایش تنش میان دو کشور، هلند دربارۀ سفر اتباعش به ترکیه هشدار داد.

روته همچنین تأیید کرد که دولت هلند تلاش کرده است تا تنش‌ها با ترکیه را کاهش دهد، اما اظهارات اردوغان به کاهش تنش میان دو کشور کمکی نخواهد کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku