نامۀ سوریه به شورای امنیت و سازمان ملل درپی انفجارهای دمشق

تصویری از یک مرد مجروح در بیمارستان پس از انفجارهای دمشق (21 اسفند 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

سوریه از تمامی شرکت‌کنندگان در مذاکرات صلح ژنو و آستانه خواسته است تا خود را از سازمان‌های تروریستی کنار بکشند.

وزارت امور خارجۀ سوریه  شنبه (21 اسفند) با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان از این نهادها خواسته است تا انفجارهای  مرگبار در دمشق، پایتخت سوریه را محکوم کنند.

دستکم 46 نفر عمدتاً عراقی در حملات انفجاری که شنبه (21 اسفند 95) در نزدیکی گورستان باب الصغیر، از دروازه‌های دمشق و در منطقۀ باب المصلی در نزدیکی حرم حضرت سکینه (س) روی دادند، کشته شدند.

این نامه حملۀ «بزدلانه» ای را که هم‌زمان با حملات خمپاره‌ای و راکتی به دمشق صورت گرفت، محکوم کرده است.

نمایی عمومی از اتوبوس‌های تخریب‌شده در انفجارهای دمشق که زائران شیعه در دمشق را هدف قرارداد.(21 اسفند 95)

این نامه افزود چنین اقداماتی در واکنش به دستاوردهای ارتش سوریه علیه تروریست‌های داعش و گروه تروریستی جبهۀ فتح شام صورت گرفته است.

این نامه همچنین از کشورهایی که متهم به حمایت از این سازمان‌های تروریستی هستند به‌ویژه ترکیه، عربستان سعودی و قطر و برخی کشورهای غربی، خواسته است تا به‌تمامی حمایت‌های خود از تروریست‌ها پایان دهند.

حزب‌الله لبنان انفجارهای تروریستی دمشق را محکوم کرد

جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای مرگبار دمشق اتخاذ موضعی متحد علیه گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را خواستار شده است.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این جنایات هولناک که مسلمانان را هدف قرارداد، فاصله تروریست‌ها از دین و اتکا بر عقیده تکفیری در قتل مؤمنان را نشان می‌دهد.»

در بیانیۀ حزب‌الله آمده است: «گروه‌های تروریستی جنایتکار که تعدادشان کم نیست تفکر واحدی دارند که با تمامی قوانین و ارزش‌های اخلاقی و آموزه‌های دینی در تضاد است.»

نخستین دور گفتگوهای آستانه با حمایت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در 23 و 24 ژانویه (4 و 5 بهمن) برگزار شد. جناح‌های درگیر برای برگزاری دومین دور از مذاکرات در 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) گرد هم آمدند.

مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل که مدت‌ها پیش از گفتگوها در پایتخت قزاقستان در جریان بود، به مدت حدوداً یک سال به بن‌بست خورده بود اما اندکی بعد از گفتگوهای آستانه مسیری برای ادامه مذاکرات در ژنو گشوده شد.

چهارمین دور مذاکرات سازمان ملل بین تاریخ‌های 23 فوریه (5 اسفند) و 3 مارس (13 اسفند) در سوئیس برگزار شد و دور پنجم گفتگوها نیز قرار است 23 مارس (3 فروردین 1396) ازسر گرفته شود.

سوریه از مارس 2011 (1389) در حال جنگ با گروه های تروریستی و معارضان مسلح تحت حمایت خارج است. بنا به اعلام نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بحران در این کشور تاکنون بالغ‌بر 400 هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان برجای گذاشته است.

این در حالی است که سازمان ملل در سال 2014 اعلام کرد دیگر آمار تلفات سوریه را به‌روزرسانی نخواهد کرد چراکه این سازمان نمی‌تواند صحت آمار و ارقام دریافتی را تأیید کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku