شورای امنیت: مذاکرات آستانه زمینه‌ساز شروع گفتگوهای سوری در ژنو

شورای امنیت اعلام کرد مذاکرات آستانه زمینه را برای ازسرگیری گفتگوهای ژنو مهیا کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس اعلام سازمان ملل، مذاکره جناح‌های درگیر سوریه در پایتخت قزاقستان که با حمایت ایران، روسیه و ترکیه و برگزار شد، زمینه را برای ازسرگیری گفتگوهای صلح در ژنو مهیا کرد.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: «ادامه گفتگوهای سیاسی به خاطر آتش‌بسی که در مذاکرات آستانه (پایتخت قزاقستان) به دست آمد، میسر شد.»

شورای امنیت همچنین از نتایج آخرین دور گفتگوهای تحت حمایت سازمان ملل در شهر ژنو ابراز خرسندی کرد.

نخستین دور گفتگوهای آستانه با حمایت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در 23 و 24 ژانویه (4 و 5 بهمن) برگزار شد. جناح‌های درگیر سوریه برای برگزاری دومین دور از مذاکرات در 15 و 16 فوریه (27 و 28 بهمن) گردهم آمدند.

مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل که مدت‌ها پیش از گفتگوها در پایتخت قزاقستان در جریان بود، به مدت حدوداً یک سال به بن‌بست خورده بود اما اندکی بعد از گفتگوهای آستانه مسیری برای ادامه مذاکرات در ژنو گشوده شد.

چهارمین دور مذاکرات سازمان ملل بین تاریخ‌های 23 فوریه (5 اسفند) و 3 مارس (13 اسفند) در سوئیس برگزار شد و دور پنجم گفتگوها نیز قرار است 23 مارس (3 فروردین 1396) ازسرگرفته شود.

ویرانی ناشی از درگیری‌ها در سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورای امنیت سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیۀ خود، جناح‌های درگیر سوری را به مشارکت «سازنده و بی‌قید و شرط» در دور آتی گفتگوها فراخواند.

این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود همچنین بر رعایت کامل آتش‌بس در سراسر سوریه تأکید کرد.

شورای امنیت از گروه بین‌المللی حمایت از سوریه درخواست کرد با استفاده از نفوذ خود بر جناح‌های سوریه به «کاهش خشونت و اعتماد‌سازی» کمک و از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به سراسر این کشور عربی اطمینان حاصل کنند.

سوریه از حدود شش سال پیش عرصه درگیری‌های مرگبار است. استفان دِ میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، پیشتر گفته بود از زمان شروع درگیری‌ها در این کشور تا اوت 2016 بیش از 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

در پی این ناآرامی‌ها، بیش از نیمی از مردم این کشور نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku