News   /   آسيا

ورود دست‌کم 20 هزار پناه‌جوی میانماری به چین

پناه‌جویان میانماری در صف دریافت غذا در اردوگاهی در استان یون‌نان چین در جنوب غربی این کشور، 10 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفتۀ یک مقام ارشد چین، هزاران نفر در پی درگیری‌های شدید میان ارتش میانمار و گروه‌های شورشی مسلح قومی از این کشور به چین گریخته‌اند.

گینگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بیش از 20 هزار پناه‌جوی میانماری براثر شدت درگیری میان ارتش میانمار و شورشیان به چین پناه آورده‌اند.

ارتش میانمار سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که درعملیاتی که بامداد دوشنبه انجام شد، به‌منظور مقابله با شورشیانی که به شهر لاکای مرکز منطقه کوکَنگ در ایالتِ شان در شمال شرقی میانمار واردشده بودند، از آتش سنگین استفاده کرده است.

نیروهای ارتش میانمار در ایالتِ شان نزدیک مرز چین، 5 اذر 1395

در دور تازه درگیری‌ها که پس از حمله ناگهانی شورشیان موسوم به «ارتش مؤتلف ملی دموکرات میانمار» به ایست بازرسی‌های ارتش بروز کرد ده‌ها تن کشته شدند.

منطقۀ کوکنگ از ماه نوامبر سال گذشتۀ میلادی صحنۀ درگیری میان ارتش و یک اقلیت مسلح بوده است. درگیری در شان و ایالت شمالی کاچین در امتداد مرز چین-میانمار هر روز بدتر می‌شود.

این درگیری‌ها دور دوم مذاکرات صلح را که قرار بود اواخر همین ماه میلادی برگزار شود تهدید می‌کند.

به باور ناظران پکن بر روی پیکارجویان قومی قدرت نفوذ دارد و در مذاکرات صلحی که آنگ سان سو چی از زمان به قدرت رسیدن در 2015 سعی در احیای آن دارد نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku