«عربستان همچنان علیه مردم یمن از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند»

تصویر عفو بین‌الملل از بقایای بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس که از شمال یمن جمع‌آوری شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از رژیم سعودی و متحدانش به علت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی یمن به‌شدت انتقاد کرده است.

این گروه حقوق بشر که در انگلیس مستقر است پنجشنبه (19 اسفند) در بیانیه‌ای اعلام کرد ائتلاف تحت رهبری عربستان در حملۀ 15 فوریه (27 بهمن) به سه منطقۀ مسکونی و یک زمین زراعی در استان صعده در شمال یمن از این تسلیحات ساخت برزیل استفاده کرده بود. در این حمله 2 نفر زخمی شدند.

در ادامۀ این گزارش آمده است ائتلاف تحت رهبری عربستان اکتبر 2015 و می 2016 نیز از مهمات خوشه‌ای استفاده کرده بود.

لین ملوف، مدیر تحقیقات دفتر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در بیروت دراین‌باره گفت این ائتلاف «به‌شدت استفادۀ خود از مهمات خوشه‌ای را با ادعای اینکه این اقدام در راستای قوانین بین‌المللی است توجیه می‌کند که کاملاً برخلاف مدارک محکمی است که از هزینۀ انسانی این اقدام برای غیرنظامیانی که در این مناقشه گرفتارشده‌اند، حکایت می‌کند.»

وی افزود: «مهمات خوشه‌ای ذاتاً سلاحی غیرمتعارف به شمار می‌رود که آسیب‌های غیرقابل‌تصوری به زندگی غیرنظامیان تحمیل می‌کند.»

عفو بین‌الملل از برزیل نیز خواست «به معاهدۀ منع کاربرد مهمات خوشه‌ای بپیوندد و از عربستان سعودی و اعضای ائتلاف نیز خواست به‌طور کامل به استفاده از مهمات خوشه‌ای پایان دهند.»

این تسلیحات حاوی ده‌ها بمب‌ کوچک هستند که در منطقۀ گسترده‌ای پخش می‌شوند و اغلب پس از پرتاب شدن تا مدت زیادی سبب مرگ یا ازکارافتادگی غیرنظامیان می‌شوند.

چند گروه حقوق بشر ازجمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر بارها گزارش‌هایی دربارۀ استفادۀ عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در حمله به یمن منتشر کرده‌اند.

کودکان یمنی در میان ویرانۀهای ساختمانی که در حملۀ هوایی عربستان به صنعا، پایتخت این کشور، ویران شد، ایستاده‌اند (عکس از خبرگزاری فرانسه)
کودکان یمنی در میان ویرانه‌های ساختمانی که در حملۀ هوایی عربستان به صنعا، پایتخت این کشور، ویران شد، ایستاده‌اند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دیده‌بان حقوق بشر دسامبر ائتلاف تحت رهبری عربستان را به شلیک بمب‌های خوشه‌ای برزیلی در نزدیکی دو مدرسه در صعده متهم کرد. در این حمله 2 غیرنظامی کشته و 6 تن دیگر ازجمله یک کودک زخمی شدند.

عربستان سعودی از فروردین 1394 به بهانۀ حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همچنین تضعیف جنبش مردمی انصار الله، حملات هوایی خود به این کشور فقیر عربی را آغاز کرده است.

طبق اعلام گروه موسوم به «مرکز حقوق بشر و توسعۀ یمن» در تهاجم عربستان به یمن تاکنون بیش از 11 هزار و 400 نفر کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku