News   /   آسيا   /   تلگرام

کرۀ شمالی سفیر مالزی را اخراج کرد

محمد نیزان، سفیر مالزی در پیونگ‌یانگ

کرۀ شمالی در اقدامی متقابل، سفیر مالزی در پیونگ‌یانگ را «عنصر نامطلوب» عنوان کرد و به وی دستور داد تا «در مدت 48 ساعت» خاک این کشور را ترک کند.

در پی ترور برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی در فرودگاه کوالالامپور و شدت گرفتن اختلافات دیپلماتیک میان دو کشور، مالزی سفیر کرۀ شمالی را اخراج کرده بود.

خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت امور خارجۀ جمهوری دموکراتیک خلق کره (کرۀ شمالی) خاطرنشان کرد که اخراج محمد نیزان، سفیر مالزی در پیونگ‌یانگ، بر اساس مادۀ مرتبط در کنوانسیون وین دربارۀ روابط دیپلماتیک صورت گرفته است.»

کوالالامپور در تاریخ 20 فوریه، یک هفته پس از ترور کیم جونگ نام، برادر ناتنی و تبعیدشدۀ رهبر کرۀ شمالی، نیزان را «برای مشورت» فراخوانده بود. برادر ناتنی رهبر کرۀ شمالی در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور موردحملۀ دو زن قرار گرفت. این دو زن نوعی مایع سمی را روی صورت کیم مالیدند و وی در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشت.

کالبدشکافی بدن کیم نشان داد که این دو زن یک عامل اعصاب به‌شدت سمی موسوم به وی ایکس را روی صورت قربانی مالیده بودند. سازمان ملل وی ایکس را نوعی سلاح کشتارجمعی اعلام کرده است.

پیونگ‌یانگ از مالزی به خاطر کالبدشکافی «غیراخلاقی و غیرقانونی» از بدن «یک شهروند» کرۀ شمالی که «حامل گذرنامۀ دیپلماتیک» بود به‌شدت انتقاد کرده است. پیونگ‌یانگ همچنین صحت اطلاعات ارائه‌شده از سوی مالزی را زیر سؤال برد و مدعی شد کوالالامپور همدست دشمنانش است.

کانگ چول، سفیر کرۀ شمالی در مالزی، کوالالامپور را ترک کرد. 16 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گزارش خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی اندکی پس از آن منتشر شد که کانگ چول، سفیر این کشور در مالزی، از کوالالامپور به پیونگ‌یانگ بازگشت. وزارت امور خارجۀ مالزی کانگ را روز شنبه به خاطر اعتراض به تحقیقات دولت مالزی و عدم عذرخواهی، عنصر نامطلوب خواند.  

کانگ در حالی که فرودگاه کوالالامپور را با همراهی پلیس ترک می‌کرد، به خبرنگاران گفت: «آن‌ها بدون رضایت و حضور نمایندۀ سفارت کرۀ شمالی این کالبدشکافی را انجام دادند و سپس یک شهروند کرۀ شمالی را بدون داشتن مدرک مشخصی که نشان دهد وی در این حادثه نقش داشته، بازداشت کردند.»

وی گفت: «من دربارۀ اقدامات افراطی دولت مالزی به‌شدت نگران هستم و این اقدامات به روابط دوجانبه که سابقه‌ای بیش از 40 سال داشت، لطمه وارد کرد.»

در همین حال نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی، از رفتار پیونگ‌یانگ در قبال این تحقیقات به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها باید عذرخواهی کنند. بر اساس اصول، ما وی را عنصر نامطلوب عنوان کردیم.»

مالزی همچنین در واکنش به این ترور جنجال‌برانگیز، پنج‌شنبه ورود بدون روادید اتباع کرۀ شمالی به این کشور را به «دلایل امنیت ملی» لغو کرد.

در همین حال کرۀ جنوبی مدعی شد که کیم از سوی عناصر کرۀ شمالی به قتل رسیده است؛ اتهامی که کوالالامپور هنوز نه آن را تأیید و نه رد کرده است. اگرچه پیونگ‌یانگ این اتهام را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku