News   /   آمريکا   /   اروپا   /   تلگرام

تکذیب همکاری تونی بلر با دولت ترامپ

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، اخبار منتشرشده را مبنی بر اینکه بلر تمایل دارد مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در امور خاورمیانه شود، رد کرده است.

به گزارش روزنامۀ دیلی‌میل، بلر هفتۀ گذشته با جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، دیدار کرده تا دربارۀ عهده‌دار شدن این سمت مذاکره کنند.

بر اساس این گزارش، بلر و کوشنر از ماه سپتامبر (شهریور – مهر) تا کنون سه بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

یکی از سخنگویان بلر در واکنش به انتشار این خبر گفت: «من دربارۀ مذاکرات شخصی اظهارنظر نمی‌کنم.»

اما در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وی قرار گرفت، آمده است: «این خبر ساختگی است.»

این بیانیه می‌افزاید: «آقای بلر هیچ اقدامی برای آنکه فرستادۀ رئیس‌جمهور (امریکا) در خاورمیانه باشد، انجام نداده است. وی همچنین هیچ مذاکره‌ای دربارۀ بر عهده گرفتن این سمت و یا هر سمت دیگری در کابینۀ جدید (امریکا) انجام نداده است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در این بیانیه آمده است که تونی بلر 10 سال است درزمینۀ روند صلح (میان اسرائیل و فلسطین) فعالیت می‌کند و به این کار ادامه خواهد داد.

بلر پس از آنکه در سال 2007 از منصب نخست‌وزیری کنار رفت، تا سال 2015 به عنوان نمایندۀ گروه «چهار خاورمیانه»، گروهی که به کار میانجی‌گری در روند صلح در درگیری‌های میان اسرائیل و فلسطین مشغول است، به فعالیت خود ادامه داد.

این گروه متشکل از ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا، روسیه و سازمان ملل است.

بلر با پیروزی در 3 انتخابات عمومی، از سال 1997 تا 2007 نخست‌وزیر بریتانیا بود اما نقش وی در درگیر کردن بریتانیا در جنگ عراق، به‌شدت به وجهۀ بلر در کشورش آسیب زده است. این جنگ به بهانۀ وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق و بدون مجوز سازمان ملل آغاز شد.

شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا با استناد به یک قانون قدیمی به دنبال اعلام جرم علیه بلر بر سر جنگ عراق هستند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا معتقدند بلر باید به دلیل تخلف در انجام وظایف قانونی خود و درگیر کردن این کشور در جنگی که منجر به مرگ 179 نیروی بریتانیایی شده، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

بلر از سال 2015 و پس از آنکه کار نمایندگی گروه چهار خاورمیانه را کنار گذاشت، بیش‌ازپیش به دخالت در مسائل سیاسی بریتانیا می‌پردازد.

بلر ماه گذشته در سخنانی از طرفداران اتحادیۀ اروپا خواست تلاش کنند تا طرفداران برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا) را متقاعد کرده و نظرشان را دربارۀ خروج از این اتحادیه تغییر بدهند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku