تحلیلگر: تروریست‌ها از کجا به تسلیحات شیمیایی دست می‌یابند؟

مایکل اسپرینگمن، نویسنده و وکیل مدافع، از واشنگتن در حال مصاحبه با پرس‌تی‌وی

مقام‌های عراقی اعلام کرده‌اند تروریست‌های تکفیری داعش در حمله به غیرنظامیان در شرق موصل از تسلیحات حاوی گاز ممنوعۀ کلر استفاده کرده‌اند.

سعدون خالد الرمضانی، یکی از فرماندهان نیروهای واکنش سریع ارتش عراق، پنج‌شنبه (12 اسفند) گفت داعش راکت‌های کاتیوشا حاوی گاز کلر را به مناطق المالیه، نبی یونس و الفیصلیه در موصل شلیک کرده است.

گزارش‌های منتشره حاکی است پس‌ از این حملۀ شیمیایی شماری از ساکنان منطقه به علت استنشاق گازهای سمی به مراکز درمانی و بیمارستان منتقل شدند.

مایکل اسپرینگمن، نویسنده و وکیل مدافع، از واشنگتن به پرس‌تی‌وی گفته است به نظر وی عاملان تأمین این تسلیحات مرگبار ممنوعه برای تروریست‌ها باید شناسایی شوند.

اسپرینگمن شنبه (14 اسفند) به پرس‌تی‌وی گفت عوامل شیمیایی «موادی هستند که نمی‌توان آن‌ها را در وان حمام در خانه تولید کرد.»

وی افزود: «شما برای ساخت آن‌ها (تسلیحات شیمیایی) به یک کارخانه نیاز دارید و باید آن‌ها را منتقل کنید.»

نیروهای ارتش عراق در ادامۀ آزادسازی موصل، مقادیر زیادی راکت و تسلیحات نظامی از داعش کشف کردند. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)
نیروهای ارتش عراق در ادامۀ آزادسازی موصل، مقادیر زیادی راکت و تسلیحات نظامی از داعش کشف کردند. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت دانستن این موضوع که «مبدأ این عوامل شیمیایی کجاست، چه کسی آن‌ها را فراهم کرده، چه کسی مهارت و دانش استفاده از آن‌ها را دارد و چه کسی این تجهیزات را در اختیار دارد» مهم است.

وی تأکید کرد تروریست‌های داعش «خمپاره‌های حاوی عوامل شیمیایی را شلیک کرده‌اند که به نظر می‌رسد گاز خردل باشد.»

هنوز مشخص نیست که این تروریست‌ها از کجا به این تسلیحات ممنوعه دست یافته‌اند. امریکا و متحدان منطقه‌ایش، ازجمله عربستان سعودی و قطر، آشکارا از گروه‌های پیکارجو در سوریه حمایت و به آن‌ها کمک مالی و تسلیحاتی کرده‌اند.

وی تأکید کرد: «راه توقف تروریسم و داعش این است که ارسال پول، سلاح و ارائۀ آموزش به آن‌ها متوقف شود.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku