سفر سلمان به اندونزی؛ گسترش نفوذ ریاض در آسیا

ورود سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، به اندونزی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سفر تاریخی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به اندونزی، در راستای اعمال‌نفوذ ریاض بر جاکارتا و شرق آسیا صورت گرفته است.

زمانی که سلمان روز چهارشنبه وارد جاکارتا شد، وی اولین پادشاه سعودی لقب گرفت که از دهۀ 1970 به پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان سفر می‌کند.

مقامات جاکارتا امیدوار بودند که این سفر موجب تقویت ارتباطات تجاری میان دو کشور شود و 25 میلیارد دلار منابع مالی سعودی را جذب کنند. این موضوع تا حد زیادی منتفی شد و دو طرف تنها دربارۀ یک موضوع به ارزش حدود یک میلیارد دلار به توافق رسیدند.

کریس چپلین، محقق موسسۀ سلطنتی هلند در جنوب شرق آسیا، گفت عربستان سعودی در چند دهۀ اخیر با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف، تلاش داشته تا در فرهنگ و مذهب اندونزی نفوذ داشته باشد. سفر ملک سلمان نقطۀ اوج این برنامه هدفمند است و «پتانسیل تسریع توسعۀ منابع فرهنگی عربستان سعودی در اندونزی را دارد.»

عربستان سعودی از دهۀ 1980 میلیون‌ها دلار به صادرات سلفی گری، برند اسلامی خود، اختصاص داده است. ریاض بیش از 150 مسجد در اندونزی احداث کرده، دانشگاه رایگانی را در جاکارتا و چندین موسسۀ آموزش زبان عربی راه‌اندازی کرده است؛ عربستان همچنین بیش از یک‌صد مدرسه در اندونزی به راه انداخته و معلمان و مبلغانش را به این کشور گسیل داشته است. همۀ این‌ها نشان‌دهندۀ شبکۀ نفوذ قدرتمند عربستان سعودی در اندونزی است.

دین وحید، کارشناس سلفی گری اندونزی در دانشگاه اسلامی دولتی سیریف هدایت الله در جاکارتا، گفت: «ظهور سلفی گری در اندونزی بخشی از پروژۀ جهانی عربستان سعودی برای اشاعۀ برند خود از اسلام در سراسر جهان اسلام بود.»

سفلی گری از قرن هجدهم در عربستان سعودی رواج یافت و ریاض در دهه‌های اخیر با سرمایه‌گذاری گسترده در تلاش برای اشاعۀ این ایدئولوژی در مناطق مختلف جهان بوده است.

قلب سلفی گری اندونزی، موسسۀ مطالعات اسلامی و عربی، در جاکارتا است؛ دانشگاهی که با هزینۀ عربستان سعودی راه اندازی شده و اداره می‌شود.

این دانشگاه در دهۀ 1980 آغاز بکار کرد؛ هدف از راه‌اندازی این دانشگاه گسترش زبان عربی عنوان شده است؛ هزینۀ تحصیل برای 3 هزار و 500 دانشجوی در حال تحصیل در این دانشگاه، رایگان است.

علاوه بر این دانشگاه، همه‌ساله صدها اندونزیایی بورسیۀ تحصیلی برای ادامۀ تحصیل در عربستان سعودی دریافت می‌کنند.

اندونزی می‌تواند بزرگ‌ترین صحنه برای دیپلماسی فرهنگی عربستان سعودی باشد اما تنها مورد نیست. عربستان سعودی دانشگاه‌های مجازی در دانشگاه الازهر مصر در دهه 1980 راه‌اندازی کرد، از شورشیان بوسنی حمایت کرد و در دهه 1990 برای آن‌ها مدارسی افتتاح کرد، از چندین مدرسۀ مذهبی در افغانستان و پاکستان حمایت مالی کرده است. ریاض همچنین بین سال‌های 2011 تا 2013 بیش از 25 هزار مبلغ مذهبی به هند اعزام کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku