امریکا دست‌کم 20 بار مناطق مختلف یمن را هدف حملۀ هوایی قرار داده است

تصویر آرشیوی از یک پهپاد امریکایی

امریکا در اولین عملیات گستردۀ نظامی خود بعد از عملیات ناموفق ماه ژانویه، دست‌کم 20 بار یمن را هدف حملات هوایی قرار داد.

بنا به اعلام وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)، ارتش این کشور روز پنجشنبه (12 اسفند) دست‌کم بیست بار با پهپاد و بالگرد نظامی، مناطق مختلف یمن را که گفته می‌شود مواضع القاعده بوده است، هدف حملات هوایی قرار داد.

جف دیویس، ناخدای نیروی دریایی ارتش امریکا، هدف از این عملیات گسترده را که در سه استان جنوبی و مرکزی یمن- ابین، شبوه و البیضاء- صورت گرفت، حمله به مواضع القاعده عنوان کرد.

سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «حملات روز پنجشنبه تروریست‌های القاعده، تجهیزات، زیرساخت‌ها و مقرهای این گروه را هدف قرار داد. این حملات توان القاعده را در سازمان‌دهی حملات تروریستی محدود خواهد کرد و مانع می‌شود آن‌ها از مناطقی که از دولت یمن تصرف کرده‌اند به‌عنوان پناهگاهی برای نقشه‌های تروریستی استفاده کنند.»

وی افزود: «القاعده از مناطقی که تحت سیطرۀ دولت یمن نیستند برای انجام حملات علیه آمریکا و هم‌پیمانانش استفاده می‌کند.»

ارتش امریکا به تلفات احتمالی این حملات اشاره‌ای نکرد اما مقامات محلی می‌گویند در این عملیات دست‌کم 9 مظنون تروریستی القاعده کشته شده‌اند.

دیویس افزود این عملیات با عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، هماهنگ شده بود.

عملیات و درگیری زمینی نظامی با القاعده در یمن

گزارش‌های منتشرشده همچنین از ادامۀ حملات هوایی پهپادها و بالگردهای نظامی علیه مواضع القاعده در یمن ازجمله در ابین و شبوه حکایت دارند.

به گزارش رویترز، منابع امنیتی یمنی اعلام کرده‌اند ارتش آمریکا صبح جمعه مواضع القاعده در استان شبوه را مورد حمله قرار داده است و تروریست‌های القاعده از ضد هوایی برای مقابله با این حملات استفاده کرده اند.

گفته می‌شود در این حملات محل اقامت سعد عاطف، یکی از سرکردگان القاعده، و چند پایگاه احتمالی دیگر تروریست‌ها هدف قرار گرفت .

گزارش‌های منتشرشده همچنین از اعزام نظامیان و درگیری زمینی آن‌ها با تروریست‌های احتمالی القاعده در منطقه السعید در جنوب یمن خبر می‌دهند.

تفنگداران آمریکا، بیست و نهم ژانویه 2017 میلادی (10 بهمن 1394) با انجام عملیات هلی‌برن در استان البیضاء، مناطقی که گفته شد مواضع القاعده بوده است، هدف حمله قرار داد که به گفتۀ ساکنان محلی، در اثر آن حدود 25 غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان کشته شدند.

در این عملیات همچنین یک نظامی آمریکایی کشته و سه نفر زخمی شدند. همچنین یک بالگرد آمریکایی سرنگون شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه حملۀ جنگنده‌های این کشور به گروه تروریستی القاعده در جزیرة‌العرب در استان البیضاء را موفقیت‌آمیز خواند، در حالی که برخی از مقامات این حمله را ناموفق دانسته‌اند.

تحقیقات فرماندهی مرکزی امریکا نیز نشان می‌دهد در این حملات غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

تجاوز عربستان به یمن که با چراغ سبز و حمایت‌‌های آمریکا صورت گرفته، زمینه را برای فعالیت و گسترش گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش در این کشور فراهم کرده است.

ویرانی ناشی از حملۀ ائتلاف سعودی به منطقه‌ای مسکونی در یمن (1 مهر 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 (26 مارس 2015)، بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم‌پیمان نزدیک خود، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی، و همچنین تضعیف جنبش انصارالله، یمن را هدف حملات هوایی مرگبار قرار داده است.

مرکز حقوقی یمن در امور حقوق بشر و توسعه که یک گروه ناظر مستقل است، به تازگی اعلام کرده است از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن تاکنون 12 هزار و 41 غیرنظامی یمن از جمله  2 هزار و 568 کودک و یک هزار و 870 زن جان‌باخته‌اند.

بر اساس این گزارش، در حملات ائتلاف سعودی همچنین حدود 20 هزار نفر از جمله 2 هزار و 354 کودک و یک هزار و 960 زن زخمی و بیش از 4 میلیون یمنی آواره و بی خانمان شده اند.

این در حالی است که ارتش امریکا نیز در چند کشور مسلمان ازجمله یمن، پاکستان، افغانستان و سومالی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به کشتار هدفمند می‌پردازد.

هرچند واشنگتن مدعی است در حملات پهپادهای خود پیکارجویان را هدف قرار می‌دهد اما به گفتۀ مقام‌های محلی و شاهدان عینی در چند سال گذشته غیرنظامیان قربانیان اصلی این حملات بوده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku