رئیس جمهور مصر: قاهره از نبرد سوریه با تروریست‌ها حمایت می‌کند

تصویری از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان در قاهره (12 اسفند 1395 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‌جمهور مصر می‌گوید قاهره از نبرد ارتش سوریه علیه تروریست‌ها حمایت می‌کند.

عبد الفتاح السیسی، روز پنج‌شنبه (12 اسفند) در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در قاهره گفت مصر خواستار «یک سوریۀ متحد، راهکار سیاسی برای حل بحران و بازسازی سوریه» است .

 وی همچنین  تصریح کرد قاهره از ارتش سوریه برای نابودی افراط‌گرایان و همچنین بازپس‌گیری اراضی این کشور حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور مصر همچنین بر اتخاذ «رویکردی قاطع و شفاف» در برابر «حامیان تروریسم در منطقه» تأکید کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم سوریه را در دستان گروه‌های تروریست رها کنیم.»

تصویری از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در کنفرانس خبری با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در قاهره (پنج شنبه، 12 اسفند 1395)

در اکتبر سال گذشته، دولت دمشق از مصر خواست از نبرد علیه تروریسم در منطقه پشتیبانی کند.

سرلشکر علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه، 25 مهر، در سفر رسمی به قاهره با مقامات بلندپایۀ اطلاعاتی مصر ازجمله سرلشکر خالد فوزی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور دیدار و دربارۀ مبارزه با تروریسم بحث و تبادل‌نظر کرد.

دو طرف در این دیدار دربارۀ «هماهنگ کردن مواضع سیاسی» و بهبود همکاری‌‌های دوجانبه در «نبرد علیه تروریسم» به توافق دست یافتند.

بیشتر بخوانید: سوریه به دنبال همکاری با مصر علیه تروریسم

وزیر امور خارجۀ مصر، اوایل مهرماه 1395، اعلام کرد مواضع قاهره در قبال مناقشۀ مرگبار سوریه با مواضع عربستان سعودی که از گروه‌های معارض دولت دمشق حمایت می‌کند، متفاوت است.

سامح شکری در اظهارات خود در سازمان ملل تصریح کرد: «عربستان سعودی مواضعی اتخاذ می‌کند که بر تغییر سیستم حاکم و رهبری سوریه تمرکز دارد. مصر چنین موضعی اتخاذ نکرده ‌است.»

وی همچنین گفت با حضور گروه‌های تروریستی در سوریه نمی‌توان به صلح در این کشور عربی دست یافت.

بیشتر بخوانید: اختلاف مواضع قاهره و ریاض در قبال سوریه

عربستان سعودی و متحدانش در حوزۀ خلیج‌فارس، به‌ویژه قطر، با تأمین مالی و تجهیزات نظامی از افراط‌گرایان معارض دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، حمایت می‌کنند.

این در حالی است که مقامات مصر بارها تأکید کرده‌اند حل بحران سوریه تنها از طریق راهکارهای سیاسی امکان‌پذیر است.

پیش‌ازاین، دیپلمات‌ ارشد مصر در نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) در نیویورک بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات سوریه تأکید کرد و آغاز تلاش برای تسریع در برقراری یک آتش‌بس فراگیر در این کشور عربی خواستار شد.

شکری همچنین تصریح کرد قدرت‌های اصلی باید بیشتر تلاش کنند و بدون تفکیک هر سازمان و عنصر تروریستی را هدف قرار دهند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku