News   /   گزارش

گزارش: پیشروی عراقی‌ها در اطراف فرودگاه موصل

عملیات نیروهای عراقی در موصل (عکس از رویترز)

نیروهای عراقی کنترل چندین محله مهم را در اطراف فرودگاه بین‌المللی موصل در اختیار گرفته‌اند.

عراقی‌ها هم اینک در حال پیشروی به سوی نواحی شمالی و غربی این فرودگاه هستند و با مسیر اصلی فرار تروریست‌های داعش از این شهر تنها حدود یک کیلومتر فاصله دارند.

الطاف احمد، خبرنگار پرس‌تی‌وی، گزارش می‌دهد.

نیروهای عراقی تاکنون کنترل چندین محله مهم در غرب موصل از جمله محله‌های مأمون، طیران و جوسق را به دست آورده‌اند.

تیم خبری پرس‌تی‌وی به دنبال نیروهای ویژۀ یگان واکنش سریع عراق که مشغول عملیات پاکسازی در محلۀ جوسق است، به این محله آمد.

مسیرهایی نیز برای تخلیه غیرنظامیانی که در درگیری‌ها گرفتار شده‌اند، در نظر گرفته شده است.

داعشی‌ها برای حفظ مواضع خود به شدت می‌جنگند. آنها به شلیک موشک‌های ضدتانک، اعزام عوامل انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری‌شده روی آورده‌اند ولی برای ممانعت از پیشروی نیروهای عراقی عمدتاً از تک‌تیراندازان استفاده می‌کنند.

ما پشت یکی از خودروهای زرهی نیروهای واکنش سریع عراق در محلۀ الجوسق مخفی شده‌ایم. ما در حاشیۀ محلۀ الجوسق هستیم و نیروهای عراقی در اینجا به میزان چشمگیری پیشروی کرده‌اند. آتش تک‌تیراندازان از سمت تکفیری‌ها بسیار سنگین است و بمب‌های زیادی نیز در سر راه قرار دارد. گروهی از متخصصان جلوتر از ما رفته‌اند تا این بمب‌ها را خنثی و مسیری را برای خودروهای زرهی باز کنند.

پیشروی‌های جدید چند روز بعد از بازپس‌گیری فرودگاه بین‌المللی موصل و پادگان الغزلانی در غرب این شهر حاصل شده است.

هشام عبدالکاظم، فرمانده گردان عقرب نیروهای واکنش سریع، گفت: «بعد از تسلط بر فرودگاه نیروهای ما پیشروی به سوی شمال و غرب فرودگاه را شروع کردند و همانگونه که می‌بینید در حال آزادسازی مناطق مسکونی در غرب موصل هستیم.»

سرلشکر رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق، خاطر نشان کرد: «ما از اواسط 2014 در حال جنگ با داعش هستیم و در مبارزه با گروه‌های تروریستی تجربه‌های فراوانی کسب کرده‌ایم. ما با ذهن تبهکار و توطئه‌های آنها کاملاً آشنا هستیم و علت پیشروی‌های سریعی که شاهدش هستید، همین مسئله است.

فرماندهان عراقی می‌گویند یکی از دلایل اصلی که سرعت پیشروی نیروهای آنها را افزایش داده، نقش محوری نیروی هوایی عراق است.

ارتشبد یحیی رسول، سخنگوی وزارت دفاع عراق، تأکید کرد: «پشتیبانی یگان هوانیروز ارتش عراق واقعاً عالی بوده است. بالگردها ده‌ها خودروی بمب‌گذاری‌شده ، انبارهای سلاح و مواضع داعش را نابود کرده‌اند.

نیروهای عراق می‌گویند با دروازۀ سوریه در موصل که آخرین راه خروجی تروریست‌ها از این شهر است، حدود یک کیلومتر فاصله دارند.

این مسیر حیاتی در شمال غرب موصل به مسیر اصلیِ میان این شهر آشوب‌زده و شهر تلعفر در 60 کیلومتری غرب موصل که در تصرف داعش است، منتهی می‌شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku