«تروریست‌های داعش از بخش عمده‌ای از پالمیرا گریختند»

تصویری از یکی از نیروهای ارتش سوریه در حومۀ غربی شهر پالمیرا، 19 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» پنجشنبه (12 اسفند) اعلام کرد تروریست‌های داعش شب گذشته از بخش عمده‌ای از شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) در استان حمص سوریه خارج شده‌اند.

بااین‌وجود، نیروهای دولتی سوریه به علت مین‌های به‌جامانده در این شهر هنوز به‌طور کامل وارد آن نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح در حومۀ شرقی حمص در پیشروی جدید خود، بر منطقۀ «مثلث تدمر» واقع در حومۀ غربی شهر تدمر مسلط شدند و آخرین تجمع تروریست‌های داعش را منهدم کردند.

خبرنگار سانا افزود: «این درگیری‌ها با تسلط ارتش سوریه بر مثلث تدمر به پایان رسید.»

نیروهای سوری با حمایت روسیه چهارشنبه‌شب (11 اسفند) پس از درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعش وارد محلۀ غربی پالمیرا شدند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» افزود تروریست‌های داعش تا صبح پنجشنبه با خروج از غرب پالمیرا وارد محله‌های مسکونی در شرق این شهر شدند.

رامی عبدالرحمان، مدیر این گروه نظارتی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد: «داعشی‌ها پس از مین‌گذاری در سراسر پالمیرا از بخش عمده‌ای از این شهر خارج شدند. هنوز هم بمب‌های انتحاری در محله‌های شرقی وجود دارد.»

وی افزود: «نیروهای دولتی هنوز نتوانسته‌اند به مرکز این شهر یا بخش‌های شرقی وارد شوند.»

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) مدت زیادی است نام ویرانه‌های تاریخی پالمیرا را به‌عنوان یک میراث جهانی ثبت کرده است.

نمایی از شهر تاریخی پالمیرا
نمایی از شهر تاریخی پالمیرا

نیروهای سوری حدود یک سال پیش پالمیرا را از داعش پس گرفته بودند اما در بحبوحۀ عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی شهر حلب، این شهر باستانی دوباره در دسامبر 2016 به اشغال تروریست‌ها درآمد.

عناصر تکفیری در زمان تسلط بر این شهر شماری از آثار باستانی آن را ویران کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز ماه گذشته تصاویر پهپادی را منتشر کرد که نشان می‌داد گروه تروریستی داعش چندین بنای تاریخی و باستانی شهر پالمیرا ازجمله ستون‌های بنای چهاروجهی (تتراپیلون) را از بین برده است.

عبدالرحمان خاطرنشان کرد: «هرچند هیچ‌یک از نیروهای داعش در اغلب مناطق شهر قدیم باقی نمانده‌اند اما این منطقه به‌شدت مین‌گذاری شده است.»

نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی جنگنده‌ها و نیروهای زمینی روسیه چند هفته است برای آزادسازی پالمیرا تلاش می‌کنند.

نیروهای دولتی سوریه پیش‌از‌این قلعۀ پالمیرا و منطقه‌ای دیگر در جنوب غرب این شهر باستانی را آزاد کرده بودند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku