News   /   آسيا   /   تلگرام

آغاز رزمایش مشترک امریکا و کرۀ جنوبی

تصویر آرشیوی از رزمایش نظامی مشترک امریکا و کرۀ جنوبی

امریکا و کرۀ جنوبی رزمایش مشترک دریایی سالانۀ خود را باوجود اعتراضات کرۀ شمالی آغاز کرده‌اند.

وزارت دفاع کرۀ جنوبی و ارتش امریکا مستقر در شبه‌جزیرۀ کره، روز چهارشنبه آغاز این رزمایش، موسوم به جوجه عقاب، را اعلام کردند.

خبرگزاری یونهاپ کرۀ جنوبی به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد در این رزمایش گسترده نیروی زمینی، دریایی و هوایی دو کشور کرۀ جنوبی و امریکا حضور دارند؛ واشنگتن و سئول احتمالاً تسلیحات و نیروهای استراتژیک خود را در این رزمایش شرکت خواهند داد.

سئول و واشنگتن در ماه مارس نیز قصد دارند به‌صورت جداگانه رزمایش شبیه‌ساز رایانه‌ای موسوم به «کی ریزالو» را برگزار کنند.  

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، و هان مین کو، وزیر دفاع کرۀ جنوبی، صبح چهارشنبه در تماسی تلفنی دربارۀ همکاری‌های نظامی دو کشور گفتگو کردند؛ متیس در این گفتگو بر تعهد امریکا برای دفاع از متحد خود تأکید کرد.

به گزارش یونهاپ، سروان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، گفت: «متیس گفت امریکا در تعهدش برای دفاع از کرۀ جنوبی ثابت‌قدم باقی می‌ماند. وی همچنین تأکید کرد که هرگونه حمله به امریکا یا متحدانش، شکست خواهد خورد و هرگونه استفاده از تسلیحات اتمی با پاسخی مؤثر و گسترده روبرو خواهد شد.»

متیس همچنین از مهیا شدن مقدمات استقرار سیستم دفاع موشکی تاد در خاک کرۀ جنوبی استقبال کرد و گفت: «این اقدامی کلیدی برای دفاع از مردم کرۀ جنوبی و نیروهای ائتلاف علیه تهدیدهای موشکی کرۀ شمالی است.»

با استقرار سامانۀ موشکی تاد، موشک‌های کوتاه برد و میان برد ردگیری خواهد شد؛ این سامانه همچنین مجهز به راداری با برد بالاست و می‌تواند موشک‌های بالستیک کرۀ شمالی را ردگیری کند.

تظاهرات مردم کرۀ جنوبی علیه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با امریکا؛ 11 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سئول و واشنگتن مدعی هستند که این سامانۀ موشکی، سامانه‌ای دفاعی در برابر تهدید پیونگ‌یانگ است؛ این در حالی است که روسیه و چین تأکید دارند که استقرار این سامانۀ موشکی در کرۀ جنوبی می‌تواند به تنش در منطقه دامن بزند.

در همین حال برخی از مردم کرۀ جنوبی نیز به استقرار این سامانۀ موشکی در خاک این کشور اعتراض دارند. مناطق مختلف کرۀ جنوبی روز سه‌شنبه صحنۀ تظاهرات مردمی علیه استقرار این سامانۀ موشکی بود و حتی شکایت‌نامه‌ای علیه وزارت دفاع کرۀ جنوبی تنظیم کردند.

کرۀ جنوبی قصد دارد این سامانۀ موشکی را تا پایان امسال عملیاتی کند؛ مقامات نظامی کرۀ جنوبی هفتۀ گذشته گفتند روند ارسال این سامانۀ موشکی به کرۀ جنوبی تا ماه اوت تکمیل خواهد شد.

هان مین کو نیز در این گفتگوی تلفنی گفت رزمایش نظامی امسال، مشابه رزمایش سال 2016 خواهد بود؛ وزارت دفاع کرۀ جنوبی سال گذشته گفته بود این رزمایش «بزرگ‌ترین رزمایش» مشترکی است که تاکنون میان امریکا و کرۀ جنوبی برگزار شده است.

در رزمایش سال 2016 بیش از 17 هزار نیروی نظامی امریکایی و بالغ‌بر 300 هزار نظامی کرۀ جنوبی حضور داشتند.

گفتنی است این رزمایش نظامی مشترک از سال 1997 همه‌ساله برگزار می‌شود.

آمادگی نظامی کرۀ شمالی

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی گزارش داد کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، روز سه‌شنبه از یکی از پایگاه‌های نظامی این کشور دیدن کرد و توصیه‌هایی به‌منظور افزایش آمادگی نظامی ارائه داد.

کیم جونگ اون همچنین ماه گذشته اعلام کرده بود که کرۀ شمالی توانایی آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای دارد و هشدار داد که این موشک قابلیت هدف قرار دادن خاک امریکا را دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku