News   /   مصاحبه   /   تلگرام

سناتور امریکایی: ترکیه به دنبال تصاحب شمال سوریه

ریچارد هِیدن بلک حین گفتگو با پرس تی وی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرده است که پیکارجویان تحت پشتیبانی آنکارا پس از پایان مأموریت خود در شهر الباب در استان حلب، به‌سوی شهرک منبیج در همین استان پیشروی خواهند کرد.

ریچارد هیدن بلک، سناتور جمهوری‌خواه در مجلس ایالتی ورجینیا، سه‌شنبه در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت که آنکارا به دنبال «الحاق شمال سوریه به خاک ترکیه بزرگ» است زیرا مقامات ترک خواهان تصاحب منابع آب و نفت سوریه هستند.

وی افزود آنان با استفاده از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده به دنبال پاک‌سازی قومی در شمال سوریه و زمینه‌سازی برای استیلای آنکارا در آنجا هستند.

 هیدن بلک معتقد است: «گروه داعش ابزاری در دست ترکیه، امریکا، و همۀ متحدان امریکا هستند. آن‌ها خواهان نجات تدریجی سوریه نیستند زیرا اردوغان خود را در رأس یک خلافت وسیع می‌بیند.»

وی با اشاره به اینکه ترکیه در اکثر مقاطع این جنگ شش‌ساله در سوریه بزرگ‌ترین متحد داعش بوده است، گفت که داعش 2 هزار تانکر نفت دارد که با استفاده از آن‌ها نفتِ سوریه را به ترکیه منتقل می‌کند.

نیروهای ارتش ترکیه در 24 اگوست 2016 (3شهریور)  عملیات موسوم به «سپر فرات» را آغاز و تانک‌ها و جنگنده‌های نظامی خود را در سراسر مرز با سوریه مستقر کردند.

آنکارا مدعی شد این عملیات نظامی را باهدف بیرون راندن  تروریست‌های داعش از مرزهای ترکیه با سوریه و جلوگیری از پیشروی نیروهای کرد آغاز کرده است. سوریه  با محکوم کردن این عملیات آن را نقض حاکمیت این کشور دانسته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku