سعودی‌ها خواستار نفت 60 دلاری در 2017

تصویری آرشیوی از یکی از تأسیسات نفتی عربستان سعودی

منابع مطلع در سازمان کشورهای صادرکنندۀ نفت (اوپک) و وزارت نفت عربستان سعودی می‌گویند ریاض تمایل دارد سال 2017 بهای هر بشکه نفت خام به حدود 60 دلار افزایش یابد.

به گفتۀ این منابع، به نظر عربستان سعودی و متحدانش در خلیج‌فارس، امارات متحدۀ عربی، کویت و قطر، این سطحی از قیمت است که سرمایه‌گذاری در میدان‌های جدید نفتی را تشویق می‌کند و موجب جلوگیری از افزایش تولید نفت شیل امریکا خواهد شد.

اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت خام اواخر سال گذشته میلادی با کاهش تولید 1.8 میلیون بشکه‌ای نفت خام در روز موافقت کردند. این تصمیم از اول ژانویه 2017 اجرایی شد و اولین توافق برای کاهش تولید نفت خام در هشت سال اخیر باهدف افزایش بهای این فرآورده بود.

از ماه نوامبر و پس از توافق برای کاهش تولید نفت، بهای نفت با افزایش 14 درصدی همراه بود و اکنون در حدود 56 دلار در ازای هر بشکه معامله می‌شود.

تصویری آرشیوی از تأسیسات استخراج نفت شیل امریکا در داکوتای شمالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات اوپک بارها گفتند این گروه بهای خاصی مدنظر ندارد و تمرکز آنان بر ایجاد توازن مجدد بر بازار نفت جهانی است.

این در حالی است که گفته می‌شود عربستان سعودی و متحدانش در منطقۀ خلیج‌فارس خواستار افزایش قیمت بیشتری هستند، زیرا کاهش بهای نفت به اقتصاد این کشورها ضربه وارد کرده است.

از سوی دیگر این کشورهای عربی نمی‌خواهند بهای نفت آن‌قدر بالا برود که تولیدکنندگان نفت شیل امریکا، تولید خود را افزایش دهند.

یک منبع آگاه در وزارت نفت یک کشور عرب حوزۀ جنوبی خلیج‌فارس در این رابطه گفت: «آن‌ها (سعودی‌ها) می‌خواهند بهای نفت تا امسال به 60 دلار برسد. این بهایی خوب برای سرمایه‌گذاری (نفتی) است.»

یک منبع آگاه دیگر گفت «اوپک و به‌ویژه سعودی‌ها خواستار بهایی بالاتر» برای نفت خام در بازارهای جهانی هستند.

از اواسط سال 2014 و با کاهش بی‌سابقۀ بهای نفت در بازارهای جهانی، پروژه‌های نفتی باارزش بالغ‌بر یک تریلیون دلار لغو و یا به تعویق افتاده است. کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع نفتی، نگرانی‌ها دربارۀ کمبود منابع و افزایش بهای نفت خام را افزایش داده است.

میدان‌های نفتی پیش از آغاز استخراج، به 4 سال زمان نیاز دارند؛ این در حالی است که ازسرگیری روند استخراج از شیل‌های نفتی در کمتر از چند ماه امکان‌پذیر است.

یک منبع مطلع دیگر در اوپک با اشاره به اینکه انتظار می‌رود استخراج از شیل‌های نفتی امسال به حدود 300 هزار بشکه در روز برسد، گفت: «در مجموع، چیزی در حدود 60 دلار برای (بهای نفت در) امسال خوب است. 60 دلار موجب تحریک شیل‌های نفتی به افزایش تولید نخواهد شد.»

تولیدکنندگان نفت شیل امریکا از می 2016 و پس‌ازآنکه بهای نفت خام برای اولین بار در دو سال اخیر به بالاتر از 50 دلار رسید، روند تولید خود را از سر گرفتند.

سازمان اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرده است که تولید نفت شیل امریکا بین دسامبر 2016 تا دسامبر 2017 به 430 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در همین حال یکی دیگر از منابع مطلع در اوپک گفت به خاطر وجود مازاد نفت در بازارهای جهانی بعید است که امسال بهای نفت خام به بالاتر از 60 دلار برسد.

وی گفت: «اگر ما به دوران رقابت برای افزایش تولید بازگردیم، در آن صورت به هیچ دستاوردی نرسیده‌ایم و بهای نفت بار دیگر کاهش خواهد یافت.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku