نفوذ روزافزون احزاب ملی گرا در هلند و بحث خروج از منطقه یورو

ممکن است هلند در ماه‌های آینده واحد پولی خود را تغییر دهد و از حوزۀ یورو خارج شود.

در حالی که تنها یک ماه به انتخابات مجلس هلند مانده، نمایندگان این کشور کمیسیونی را برای بررسی امکان خروج از منطقه یورو تشکیل داده‌اند.

این کمیسیون به دنبال بررسی این موضوع است که آیا هلند همچنان به استفاده از واحد پول یکسان «یورو» ادامه بدهد یا خیر.

این پیشنهاد توسط حزب دموکرات مسیحی، مهم‌ترین حزب مخالف دولت، مطرح و به اتفاق آرا تصویب شد.

پیتر اُمتسیخت، یکی از نمایندگان حزب دموکرات مسیحی، گفت این کمیسیون امکان کناره گیری از منطقه یورو و چگونگی این روند را بررسی می‌کند.

وی افزود تقاضا برای تشکیل چنین کمیسیونی پس از آن مطرح شد که نرخ بهرۀ بسیار پایین بانک مرکزی اروپا باعث نگرانی پس‌انداز کنندگان هلندی، به‌ویژه بازنشستگان شد و تردیدهایی را دربارۀ قانونی بودن برنامه‌های خرید اوراق قرضۀ این بانک به وجود آورد.

نتایج بررسی‌های این کمیسیون طی چند ماه آینده و پس از انتخابات مجلس ارائه خواهد شد.

در حالی که بسیاری از رأی‌دهندگان هلندی با حفظ کردن واحد پولی «یورو» موافق‌اند، احزاب راست افراطی در این کشور از تغییر واحد پولی یکسان استقبال می‌کنند.

امکان تغییر واحد پول در هلند در حالی مطرح شد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند پس از رأی مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیۀ اروپا، در برخی کشورهای دیگر میزان محبوبیت احزاب راست‌گرای افراطی افزایش یافته و این احزاب به دنبال دست یافتن به نتایج مشابهی در کشورهای خود هستند.

ایدۀ واحد پول یکسان، نخستین بار توسط ژاک دلور، وزیر اقتصاد پیشین فرانسه که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، ریاست کمیسیون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. هدف از تشکیل واحد پول یکسان تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی بود. استفاده از «یورو» در اول ژانویه سال ۲۰۰۲ رسماً در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، هلند و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر آغاز شد.

منطقه یورو یک اتحادیه پولی متشکل از 19 کشور از 28 کشور اتحادیه اروپاست که اعضایش از یورو به عنوان ارز مشترک استفاده می کنند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku