News   /   آمريکا   /   تلگرام

تحلیلگر سیاسی: کمک مالی و تسلیحاتی امریکا به معارضان سوری بسیار خطرناک است

تصویری از اسکات بنت، تحلیلگر سیاسی، هنگام مصاحبۀ تلفنی با شبکۀ پرس تی وی

یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید وعدۀ امریکا برای ارسال تسلیحات سنگین به گروه‌های مسلح در سوریه، باعث افزایش درگیری و تشدید ناآرامی در این کشور جنگ‌زده خواهد شد. 

ژنرال ژوزف وُتِل، فرمانده ستاد مرکزی امریکا  (CENTCOM)، اخیراًَ به‌طور مخفیانه عازم شمال سوریه شده است تا با گروه‌های ستیزه جوی مورد حمایت امریکا ملاقات کند.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که واشنگتن اعلام کرده در حال بررسی اعزام نیروی زمینی به سوریه است.

به گفتۀ طلال سلو، سخنگوی گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF)، وتل در این نشست چندساعته، دربارۀ حملات و عملیات ستیزه‌جویان در رقه و همچنین راه‌های گسترش همکاری و پشتیبانی، بحث و تبادل‌نظر کرده است.

یکی از افسران سابق ارتش امریکا این حرکت را بسیار خطرناک دانسته و می‌گوید امریکا در مقابل ترکیه، از نیروهای  کردتبار حمایت کرده است.

اسکات بنت روز شنبه (7 اسفند 1395) در مصاحبه با شبکۀ پرس‌تی‌وی گفت: «ترکیه هم‌پیمان واشنگتن بود. اما کودتا علیه دولت ترکیه در ماه جولای به امریکا نسبت داده شد و وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر گفته می‌شود امریکا وعدۀ ارسال تسلیحات سنگین را به کردها داده است. وضعیت به‌شدت به هم ریخته است.»

تروریست‌های گروه جبهه‌النصره، وابسته به القاعده در سوریه که نام خود را به فتح‌الشام تغییر داده‌اند، در حومۀ شهر حلب در شمال سوریه (16 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)
تصویری از تروریست‌های گروه جبهه‌النصره، وابسته به القاعده در سوریه که نام خود را به فتح‌الشام تغییر داده‌اند. (16 مرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

وی همچنین خاطرنشان کرد امریکا در صورت اعزام نیروی نظامی، ممکن است شکست بخورد و خود را در درگیری و ناآرامی سوریه گرفتار کند.

این تحلیلگر افزود امریکا به تروریست‌های مستقر در سوریه کمک مالی کرده و روند ارسال پول و تجهیزات و تسلیحات را از عربستان سعودی و قطر به این کشور جنگ‌زده تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به کمک امریکا به تروریست‌های مستقر در سوریه گفت تغییر موضع ناگهانیِ واشنگتن و افزایش عملیات نظامی در سوریه به معنی «خودکشی» است.

وی تصریح کرد: «جایی برای امریکا و امکان عملیات نظامی آن در سوریه وجود ندارد... حتی در هرگونه مذاکرات احتمالی به واشنگتن نیازی نیست چراکه امریکا خود، در ایجاد این اوضاع آشفته نقش داشته است».

این تحلیلگر در ادامه استدلال کرد تنها کاری که امریکا می‌تواند انجام دهد این است که از روند کمک‌هایی که از اسرائیل، قطر و عربستان سعودی در تجهیز تسلیحات و کمک مالی به تروریست‌ها و ستیزه جویان در خاک سوریه می‌شود، جلوگیری کند.

بنت در بخشی دیگر از اظهارات خود سوریه را ویتنامی دیگر برای امریکا دانست و گفت این موضوع ممکن است به استیضاح دونالد ترامپ منجر شود.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، امریکا باید حل بحران سوریه را به روسیه واگذار کند و در حل مسائل، صرفاً به مسکو «یاری» رساند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku