News   /   آمريکا   /   تلگرام

لغو اولین مذاکرات کرۀ شمالی با دولت دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا

گزارش‌ها حاکی است اولین مذاکرات کرۀ شمالی با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دلیل امتناع واشنگتن از صدور ویزا برای یک مقام ارشد پیونگ‌یانگ لغو شد.

روزنامۀ آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد، قرار بود این مذاکرات غیررسمی 11 و 12 اسفند (1 و 2 مارس) در محلی نزدیک مقر سازمان ملل متحد در منهتنِ نیویورک برگزار شود اما وزارت خارجۀ آمریکا از صدور ویزا برای چو سان هوی، مدیرکل دفتر امور آمریکا در وزارت خارجۀ کره شمالی خودداری کرده است.

هنوز مشخص نیست که چرا دولت امریکا از صدور ویزا برای این مقام ارشد کرۀ شمالی خودداری کرده، اما به نوشتۀ وال‌استریت ژورنال، آزمایش موشکی اخیر کرۀ شمالی و قتل برادر ناتنی رهبر این کشور در مالزی ممکن است در این تصمیم مقامات امریکا دخیل باشد.

بااین‌حال، یک مقام وزارت خارجۀ آمریکا برنامه‌ریزی برای مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را تکذیب کرده و گفته است: «دولت ایالات‌متحده هیچ برنامه‌ای برای شرکت در مذاکرات غیررسمی و محرمانه (با کرۀ شمالی) در نیویورک نداشته است.»

این مقام آمریکایی حاضر نشد دربارۀ عدم صدور ویزا برای این مقام وزارت خارجۀ کرۀ شمالی توضیح دهد.

آخرین مذاکرۀ کرۀ شمالی با امریکا در این کشور به اواسط سال 2011 برمی‌گردد؛ زمانی که کیم جونگ ایل، رهبر فقید کرۀ شمالی هنوز زنده بود و نماینده‌اش را برای مذاکره به امریکا فرستاده بود.

بااین‌حال، در سال‌های اخیر و در دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا نیز مذاکراتی میان دو طرف در خارج از آمریکا ازجمله در پکن، کوالالامپور، سنگاپور و برلین انجام شد.

کرۀ شمالی اواخر بهمن از پایگاهی در غرب این کشور یک موشک بالستیک جدید را شلیک کرد که پس از طی حدود 500 کیلومتر به نقطه‌ای در دریای شرقی اصابت کرد. پیونگ‌یانگ اعلام کرد این آزمایش موشکی «با موفقیت» انجام ‌شده است.

تصویری که رسانه‌های کرۀ شمالی از پرتاب موشک بالستیک موسوم به پوک‌گوک‎سونگ-2 در روز یکشنبه (24 بهمن) منتشر کردند.

ترامپ آزمایش موشکی اخیر کرۀ شمالی را به‌عنوان «وضعیتی بسیار خطرناک» توصیف کرده اما انجام مذاکره با این کشور را در آینده، رد نکرده است.

رهبر جوان کرۀ شمالی، چندی پیش به دنبال پرتاب آزمایشی یک موشک میان‌برد گفته بود این کشور توانایی حمله به منافع امریکا را در اقیانوس آرام دارد.

کیم جونگ اون در سخنرانی سال جدید نیز گفته بود کرۀ شمالی به آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای نزدیک شده است.

کرۀ شمالی اخیراً مورد شدیدترین تحریم‌های سازمان ملل در دو دهه گذشته قرار گرفته است. بااین‌حال، این کشور اعلام کرده است تا زمانی که امریکا به سیاست خصمانۀ خود در قبال پیونگ‌یانگ خاتمه ندهد، برنامه هسته‌ای کرۀ شمالی متوقف نخواهد شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku