معارضان سوری خواهان گفتگوی رودرو با دولت سوریه شدند

سالم مسلط، سخنگوی گروه مخالف سوریه موسوم به «کمیتۀ مذاکرات عالی»، در جمع خبرنگاران در ژنو صحبت می‌کند، 4 اسفند 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اصلی‌ترین گروه مخالف سوریه موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات» اعلام کرده خواهان مذاکرۀ مستقیم با دولت سوریه است.

سالم مسلط، سخنگوی این کمیته، چهارشنبه (4 اسفند) در آستانۀ دور جدید مذاکرات صلح در ژنو گفت: «ما خواهان مذاکرات مستقیم هستیم ... این موضوع به‌جای مذاکره در اتاق‌های (جداگانه) علاوه بر صرفه‌جویی در وقت نشانۀ جدیت ما خواهد بود.»

کمیتۀ مذاکرات عالی به‌عنوان گروه پشتیبان پیکارجویان و معارضان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، فعالیت می‌کند.

مسلط با تأکید بر اینکه محور مذاکرات باید بر تشکیل یک دولت انتقالی در سوریه معطوف شود، افزود: «ما برای مذاکره کردن اینجا هستیم ... بیایید با مذاکرات مستقیم شروع کنیم.»

سازمان ملل هفتۀ گذشته موضع خود را دربارۀ موضوع «انتقال سیاسی» در دور آتی مذاکرات صلح سوریه تغییر داد.

مخالفان سوریه عبارت «گذار سیاسی» را به‌عنوان برکناری اسد یا دست‌کم کاهش قدرت وی توصیف می‌کنند.

کمیتۀ مذاکرات عالی چندی پیش اعلام کرد گروه‌های احرار الشام و جیش الاسلام هیچ نماینده‌ای در هیئت اعزامی مخالفان ندارند؛ اقدامی که نشانۀ تلاش گروه‌های مسلح معارض سوریه برای فاصله گرفتن از سیاست‌های جنگ‌طلبانۀ عربستان در سوریه است.

دو طرف در دور قبلی مذاکرات در ژنو هیچ‌گاه به‌طور مستقیم با یکدیگر گفتگو نکردند و صرفاً از طریق استافان د میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در سوریه، با یکدیگر در ارتباط بودند.

اظهارات کمیتۀ مذاکرات عالی در پی یک وقفۀ 10 ماهه در مذاکرات صلح سوریه مطرح شد؛ مذاکراتی که با هدف پایان دادن به مناقشۀ 6 ساله در این کشور عربی برگزار می‌شود.

قرار است دور سوم مذاکرات صلح سوریه با حمایت ایران، روسیه و ترکیه نیز تا پایان ماه جاری میلادی در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود. پیش‌بینی می‌شود محور اصلی این مذاکرات بر تقویت آتش‌بس در سراسر سوریه متمرکز شود.

مذاکرات آستانۀ 2 با حضور نمایندگان دولت سوریه، مخالفان و سایر شرکت‌کنندگان در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، 28 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
مذاکرات آستانۀ 2 با حضور نمایندگان دولت سوریه، مخالفان و سایر شرکت‌کنندگان در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، 28 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

«سازمان ملل مصمم است به حرکت فعال خود ادامه دهد»

در همین حال، د میستورا با اشاره به عزم خود برای حفظ یک جریان مثبت در مذاکرات گفته است انتظار ندارد یک پیشرفت بزرگ فوری در گفتگوها حاصل شود.

وی افزود: «من انتظار یک پیشرفت بزرگ را ندارم ... اما پیش‌بینی می‌کنم و مصمم هستم که یک حرکت بسیار فعال را (در مذاکرات) حفظ کنم.»

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در سوریه گفت این نشست را «آغاز یک‌رشته مذاکراتی» می‌داند که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد به مسائل اساسی که برای حصول یک راه‌حل سیاسی موردنیاز است، بیشتر بپردازند.

وی افزود این مذاکرات با قطعنامۀ 2254 شورای امنیت سازمان ملل که هدف از آن پایان دادن به مناقشه در سوریه است، هماهنگی دارد.

د میستورا تأکید کرد با طرح هرگونه پیش‌شرط در مذاکرات مخالف است و آن را رد می‌کند.

سوریه حدود 6 سال است با مناقشۀ مرگبار موردحمایت خارج دست‌وپنجه نرم می‌کند. طبق برآورد سازمان ملل تا بهار سال 95 بیش از 400 هزار نفر در این بحران جان خود را ازدست‌دادند.

سازمان ملل به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، روند شمارش رسمی تلفات مناقشه این کشور عربی را متوقف کرده است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku