News   /   ايران   /   تلگرام

در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه، ایران سفیر ترکیه را احضار کرد

وزارت امور خارجۀ ایران سفیر ترکیه در تهران را احضار کرد.

در پی اظهارات مداخله‌جویانۀ اخیر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجۀ ترکیه علیه جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه سفیر ترکیه در تهران را احضار کرد.

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیۀ وزارت امور خارجۀ ایران، ظهر دوشنبه رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران، را به این وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض تهران را به وی ابلاغ کرد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، روز یکشنبه (1 اسفند) در اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان مدعی شد ایران در تلاش است تا سوریه و عراق را به دو کشور شیعی تبدیل کند.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، یکشنبه گذشته (24 بهمن) در سخنانی در مؤسسۀ صلح بین‌المللی در بحرین، اتهاماتی علیه ایران مطرح کرده بود.

اردوغان در اظهارات خود دربارۀ تحولات منطقه با اشاره به بحران‌های سوریه و عراق اظهار داشت: «در آنجا (عراق) هم‌زمان، هم مجادلۀ مذهبی و هم مجادلۀ قومی وجود دارد.»

وی ادعا کرده بود: «در آنجا نیز ملیت‌گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملیت‌گرایی فارس، تجزیه‌طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی این‌ها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد.»

گفتنی است، در واکنش به اظهارات ضدایرانی اردوغان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز چهارشنبه (27 بهمن) تصریح کرد: «آنچه مایۀ نگرانی و تداوم بی‌ثباتی در منطقه است، حمایت آشکار و نهان از گروه‌های تروریستی است.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

قاسمی گفت: «نگاه و استفادۀ ابزاری از آن‌ها (گروه‌های تروریستی) و عدم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای همسایه بر پیچیدگی شرایط منطقه خواهد افزود.»

وی گفت: «جناب اردوغان بیش از هرکسی به نقش سازنده و ثبات‌آفرین جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌ویژه در عراق آگاه است و به نظر می‌رسد اظهارات آقای اردوغان تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاصی صورت پذیرفته باشد.»

قاسمی تصریح کرد: «نقش‌آفرینی مثبت جمهوری اسلامی ایران در عراق بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور در جهت مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی صورت می‌پذیرد؛ گروه‌هایی که دامنۀ شرارت‌شان بارها به قلب ترکیه نیز کشیده شده است.»

قاسمی همچنین تصریح کرد: «ثبات و امنیت، اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و این مهم جز با درک صحیح شرایط و بازشناسی کنش‌گران ثبات‌ساز از بازیگران هرج‌ومرج طلب و حامی تروریست‌ها میسر نخواهد شد.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku