News   /   آمريکا   /   تلگرام

تلاش جمهوری‌خواهان سنای امریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه (چپ)، در کنار کریستوفر مورفی، سناتور دموکرات امریکایی، در کنفرانس امنیتی مونیخ (1 اسفند 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک سناتور امریکایی می‌گوید برخی اعضای جمهوری‌خواه مجلس سنا قصد دارند طرحی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانۀ آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور ارائه بدهند.

به گزارش رویترز، سناتور لیندزی گراهام، یکی از اعضای کمیتۀ نیروهای مسلح سنا، یکشنبه (1 اسفند) در کنفرانس امنیتی مونیخ مدعی شد ایران با آزمایش‌های موشک بالستیک خود قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و این اقدام ایران در راستای «بی‌ثبات کردن» خاورمیانه بوده است.

وی افزود سناتورهای جمهوری‌خواه قصد دارند در واکنش به این اقدام ایران پیش‌نویس قانونی را برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه این کشور ارائه کنند.

گراهام گفت: «اکنون زمان آن فرارسیده که کنگره با ایران دربارۀ اقداماتی که این کشور خارج از (چارچوب) برنامۀ هسته‌ای خود انجام داده است، برخورد کند.»

گراهام گفت وی و دیگر جمهوری‌خواهان اقداماتی را انجام خواهند داد تا ایران را وادار به پاسخگویی در قبال اقداماتش کنند.

گراهام گفت: «ایران به معنای واقعی کلمه یک بازیگر بد در منطقه است. به ایران می‌گویم: اگر از ما می‌خواهید که رفتاری متفاوت با شما داشته باشیم، پس ساخت موشک و آزمایش آن‌ها که در تضاد با قطعنامۀ سازمان ملل است، و نیز نوشتن شعار مرگ بر اسرائیل را روی آن‌ها متوقف کنید.»

سناتور کریستوفر مورفی نیز در این کنفرانس گفت هیچ‌چیز مانع از آن نمی‌شود که کنگره تحریم‌هایی را، غیر از تحریم‌هایی که پس از توافق هسته‌ای با ایران لغو شده بودند، وضع نکند.

این سناتور دموکرات با بیان این‌که از توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 حمایت می‌کند، گفت این مسئله باعث نمی‌شود تا کنگره خارج از توافق هسته‌ای، اقدامی علیه ایران انجام ندهد.

آزمایش موشک دور بُرد قدر از ارتفاعات البرز، 19 اسفند 1394

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که کشورش به‌خوبی در برابر احترام پاسخ می‌دهد اما پاسخی به تهدید و تحریم نمی‌دهد.

به گزارش رویترز، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در هفته‌های اخیر و پس از اجرای آزمایش موشکی توسط ایران افزایش یافته است.

وزارت خزانه‌داری امریکا 15 بهمن ۱۲ شرکت و نهاد و همچنین ۱۳ فرد مرتبط با ایران را تحریم کرد.

اولین تحریم‌های دولت جدید امریکا علیه ایران به دلیل آزمایش موشکی اخیر ایران و آنچه حمایت تهران از حوثی‌های یمن خوانده‌ شده، صورت گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید امریکا، 14 بهمن به خبرنگاران گفت در واکنش به آزمایش موشکی ایران، «هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.»

ترامپ در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان استفاده از گزینه‌های نظامی علیه ایران، این اظهارات را بیان کرد.

در پی اعلام خبر آزمایش موشکی ایران، وزیر خارجۀ ایران گفت هیچ‌یک از موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌ بنابراین «این موضوع خارج از حوزۀ قطعنامۀ ۲۲۳۱ است».

ظریف افزود: «جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازۀ دیگران موکول نمی‌کند.»

وزیر دفاع ایران نیز آزمایش موشکی ایران را «موفقیت آمیز» دانسته و تأکید کرد: «تست‌های موشکی ایران هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامۀ ۲۲۳۱ نداشته و ندارد.»

سردار حسین دهقان همچنین ضمن تأیید اجرای آزمایش موشکی در ایران اعلام کرده بود تهران اجازۀ دخالت هیچ بیگانهای را در امور دفاعی کشور نمی‏دهد.

امریکا مدعی است آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند. با این وجود، ایران بارها اعلام کرده که آزمایش این موشک‌ها ماهیتی دفاعی داشته و به‌هیچ‌عنوان بر خلاف قطعنامۀ شورای امنیت نیست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku