News   /   آمريکا   /   تلگرام

متیس: امریکا آمادگی همکاری نظامی با روسیه را ندارد

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا (28 بهمن 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر دفاع امریکا در واکنش به درخواست همتای روس خود که خواهان بهبود روابط شده بود، تأکید کرد واشنگتن در حال حاضر آمادگی همکاری نظامی با مسکو را ندارد.

جیمز متیس روز پنج‌شنبه در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلژیک به خبرنگاران گفت: «ما هم اینک در جایگاهی نیستیم که در سطح نظامی همکاری داشته باشیم ولی سران سیاسی ما سعی خواهند کرد زمینۀ مشترکی را بیایند.»

متیس ادامه داد روسیه ابتدا باید حسن‌نیت خود را ثابت  و از قوانین بین‌المللی پیروی کند تا امریکا و ناتو بتوانند دربارۀ روابط نظامی نزدیکتر با مسکو تجدیدنظر کنند.

این مقام امریکایی افزود: «نکته‌ای که راجع به روسیه وجود دارد این است که آنها نیز باید به قوانین بین‌الملل پایبند باشند درست همانگونه که ما از دیگر کشورها... چنین انتظاری داریم.»

وی این سخنان را در واکنش به اظهارات سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مطرح کرد. شویگو پیشتر گفته بود مسکو برای «ازسرگیری همکاری‌ها با پنتاگون» آماده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه (تصویر آرشیوی)

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، طی سخنانی در جمع مسئولان سرویس امنیتی فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) گفت برقراری ارتباط میان دستگاه‌های اطلاعاتی دو کشور به نفع هر دو طرف است.

پوتین تأکید کرد: «واضح است که در حوزۀ مبارزه با تروریسم تمامی دولت‌ها و گروه‌های بین‌المللی مربوطه باید همکاری داشته باشند.»

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «به نفع همه است که مذاکرات میان آژانس‌های اطلاعاتی امریکا و دیگر اعضای ناتو ادامه یابد.»

وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه نیز در جلسۀ غیرعلنی ناتو اعلام کرده بود این ائتلاف نظامی باید در قبال فرصت‌های ازسرگیری همکاری با مسکو واقع‌بین باشد و اطمینان حاصل کند دیپلمات‌های ناتو از «موضع قدرت» با روس‌ها مذاکره کنند.

روابط نظامی میان دو کشور بعد از جدایی شبه‌جزیرۀ کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه در مارس 2014 (اسفند 1392) قطع شده است.

امریکا و هم‌پیمانان غربی آن روسیه را به ایجاد ناآرامی در شرق اوکراین متهم و تحریم‌هایی علیه آن وضع کردند. با وجود این، مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku