ابراز خوش‌بینی ریاض از روابط با دولت ترامپ

عادل الجبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی ابراز خوش‌بینی کرد همکاری میان ریاض و واشنگتن به غلبه بر چالش‌های موجود در منطقۀ خاورمیانه منجر شود.

عادل الجبیر روز پنج‌شنبه در حاشیۀ نشست وزرای امور خارجۀ گروه 20 (جی20) در شهر بُن در آلمان گفت: «ما مشتاق هستیم در همۀ زمینه‌ها با دولت دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور امریکا) همکاری کنیم.»

الجبیر با بیان اینکه حکومت آل‌سعود به برقراری روابط سازنده با دولت واشنگتن چشم دوخته است، افزود: «ما دربارۀ توانایی خود برای حل موضوعات در منطقه (خاورمیانه) بسیار بسیار خوش‌بین هستیم.»

این مقام سعودی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که رژیم ریاض به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه متهم است و تجاوزش به یمن نیز زمینه‌ساز گسترش قلمروی گروه‌های تروریستی القاعده و داعش شده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجۀ امریکا (28 بهمن 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

الجبیر سخنان خود را در حضور رکس تیلرسون، وزیر امور خارجۀ امریکا، مطرح کرد اما به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکرد.

در همین حال، وزرای امور خارجۀ عربستان سعودی، بریتانیا، عمان، امارات متحده عربی و ایالات متحده امریکا همچنین در نشستی دربارۀ یمن شرکت کردند اما تیلرسون در این جلسه از پاسخ دادن به سؤالی در خصوص اقدامات ضدمهاجرتی دولت ترامپ خودداری کرد.

دولت امریکا قصد داشت از ورود اتباع کشورهای یمن، ایران، عراق، سوریه، سودان، سومالی و لیبی به ایالات متحده جلوگیری کند اما دادگاههای این کشور مانع از اجرایی شدن فرمان ترامپ شدند.

نمایی از نشست برخی از وزرای امور خارجۀ کشورهای گروه 20 در آلمان (28 بهمن 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

تیلرسون همچنین قرار است با وزرای امور خارجۀ بریتانیا، ترکیه، ایتالیا، کرۀ جنوبی، ژاپن، آرژانتین و برزیل دیدار کند؛ در این دیدارها وخامت اوضاع در یمن، که ائتلاف سعودی تحت حمایت امریکا مشغول انجام عملیات است، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عربستان سعودی از تاریخ 6 فروردین 1394 حمله‌های هوایی خود به یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش مردمی انصارالله آغاز کرد.

سعودی‌ها در حمله‌های خود به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌اند.

در جریان این تجاوز تاکنون بیش از 11 هزار و 400 یمنی که بیشترشان غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku